بازاریابی بین المللی چیست؟

در دنیای امروز، بازارهای کشف‌نشده زیادی هستند که می‌توانید آن‌ها را به مجموعۀ مشتریان خود اضافه کنید. شاید برای برخی از کسب‌وکارها، ورود به بازار جدید داخلی کافی باشد، اما برخی دیگر بلند پرواز تر بوده و به دنبال نفوذ در بازارهای بین‌المللی هستند. اگر ظرفیت کسب‌وکار و کیفیت محصولی که تولید می‌کنید بالاست، می‌توانید از بازاریابی بین المللی برای عرضه محصول و خدمات خود به کشورهای دیگر استفاده کنید. در این مقاله از راتین، International Marketing را تعریف کرده و به بررسی انواع بازاریابی بین‌المللی می‌پردازیم. پس برای ورود به بازارهای جهانی، آماده شوید.

چرا به بازاریابی بین المللی (International Marketing) نیاز داریم؟

بازاریابی بین المللی (International Marketing)، بازاریابی محصولات و خدمات برای مشتریانی فراتر از مرزهای داخلی یک برند است. این بازاریابی، در مورد شناخت مخاطبان بین‌المللی بالقوه‌ای است که یک کسب‌وکار به ‌آن‌ها علاقه‌مند است. بازاریابی بین‌المللی با اقداماتی که تیم بازاریابی یک کسب‌وکار در داخل کشور انجام می‌دهند، چندان تفاوتی ندارد. به بازاریابی بین‌المللی باید به‌عنوان یک تجارت بین‌المللی نگاه کنید.

با گسترش قلمروهای خارج از مرزها، می‌توانید آگاهی از برند را افزایش داده و مخاطبان جهانی و کسب‌وکار خود را توسعه دهید. این شیوه بازاریابی در واقع دریچه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به مشتریانی است که هنوز برند شما را نمی‌شناسند.

اصل مهم در بازاریابی بین‌المللی، توجه به جزئیات است. بازاریابی بین‌المللی با پیش‌بینی و تحلیل وضعیت بازار فراتر از مرزهای ملی، از مطلوب‌ترین شرایط برای فروش محصولات و خدمات، اطمینان حاصل می‌کند.

بازاریابی بین المللی کمک می‌کند تا کسب و کارها به مشتریان جهانی دسترسی داشته باشند
بازاریابی بین المللی کمک می‌کند تا کسب و کارها به مشتریان جهانی دسترسی داشته باشند

دلایل اهمیت بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین‌المللی از آن جهت برای کسب‌وکارها اهمیت دارد که دروازه ورود به بازارهای جهانی است و اجازه می‌دهد تجارت شما با مخاطبان بین‌المللی گره بخورد. در سطح برند، بازاریابی بین‌المللی فرصتی برای یک نمایش گسترده‌تر آگاهی از برند، آگاهی از محصول و خدمات و افزایش فروش است.

فرصت‌های بیشماری در خارج از مرزها وجود دارند و می‌توانید وجه تمایزی بزرگ با رقبای خود داشته باشید. جنبه بزرگ‌تر بازاریابی‌ بین‌المللی، پیامدهای بیشماری است که برای جهانی شدن و تجارت آزاد شما دارد. در ادامه برخی از دلایل اهمیت بازاریابی بین‌المللی آمده است.

  • جهانی شدن کسب‌وکارها
  • ایجاد مشارکت‌های خارجی موفق
  • تنوع‌بخشی به پایگاه مصرف‌کننده و جریان درآمد
  •   افزایش سودآوری سالانه
  • فراهم شدن فرصت‌های جدید برای رشد کسب‌وکار
  • افزایش سطح رقابت
  • دست یافتن به قدرت انحصاری
  •   بهبود تجارت داخلی
  • تقویت جهانی شدن از طریق ادغام اقتصاد کشورهای مختلف
  • تشویق تجارت آزاد و منصفانه بین کشورهای مختلف جهان
  • تقویت روابط تجاری بین‌ کشورها
  •  ترویج تبادلات فرهنگی و اجتماعی بین ملت‌ها

بازاریابی بین‌المللی نه تنها از تنوع اقتصادی کسب‌وکارها پشتیبانی می‌کند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا به مشتریان جهانی دسترسی داشته باشند. به این ترتیب دامنه مخاطبان به مناطقی گسترش پیدا می‌کند که قبلا از آن‌ها استفاده نشده بود.

ویژگی‌های بازاریابی بین المللی

شما در بازاریابی بین المللی نیازمند مهارت‌های مدیریتی استثنایی و تخصص بیشتر هستید.
شما در بازاریابی بین المللی نیازمند مهارت‌های مدیریتی استثنایی و تخصص بیشتر هستید.

بازاریابی بین‌المللی ویژگی‌هایی دارد که هر کسب‌وکاری (حتی کسب‌وکارهای کوچک) را به حضور در بازارهای جهانی ترغیب می‌کند. از جمله ویژگی‌های این نوع بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دسترسی به بازاری بزرگ و گسترده

به لطف بازاریابی بین‌المللی می‌توانید به بازار گسترده‌تری دسترسی داشته باشید. به این ترتیب محدود به یک بازار محلی در یک منطقه یا کشور خاص نخواهید بود. این بازار بزرگ یعنی رسیدن به منبع درآمدی جدید، اما نباید سختی‌های این مسیر را فراموش کنید.

امکان تحقیقات گسترده

برای موفقیت در بازاریابی بین المللی باید تحقیقات گسترده انجام دهید. کسب‌وکاری که یک کمپین بازاریابی بین‌المللی انجام می‌دهد، باید بازارها، فرهنگ‌ها، اقتصاد و نیازها و خواسته‌های مشتریان بالقوه خارجی را به درستی بررسی کند. در غیر این‌صورت بودجه زیادی را از دست خواهید داد.

نیاز به تخصص بیشتر و مهارت‌های مدیریتی استثنایی

بازار جهانی مانند بازار داخلی نیست که بتوانید مستقیما به مشتریان دسترسی داشته باشید، پس برای استفاده حداکثری از بازاریابی بین‌المللی به تیمی از افراد متخصص با شایستگی‌های گسترده‌تر نیاز دارید. باید موقعیت‌های مختلفی را مدیریت کرده، استراتژی‌ها را تغییر داده و با شرایط غیرمنتظره سازگار شوید. بنابراین نیازمند مهارت‌های مدیریتی استثنایی و تخصص بیشتر هستید.

مستلزم ریسک و چالش بیشتر

یکی از عمده پیچیدگی‌های بازاریابی بین المللی، مواجه شدن با ریسک‌ها و چالش‌های بیشتر نسبت به بازاریابی محصولات در کشور خودتان است. بین کشورها، تفاوت‌های منطقه‌ای، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زیادی وجود دارد. ممکن است توافقات به‌طور ناگهانی تغییر کنند یا جنگی رخ دهد. در بازاریابی بین‌المللی به قوانین و مقررات کشورهای خارجی وابسته هستید بنابراین برای تصمیم‌گیری آگاهانه و کاهش ریسک، باید تحقیقات گسترده انجام دهید.

فضای رقابت بالا

در بازارهای بین‌المللی رقابت بالایی وجود دارد. از طرفی کسب‌وکار شما باید علاوه‌بر رقابت با برندهای داخلی، با برندهای خارجی نیز رقابت کند. پس آماده ارائه محصول باکیفیت، بهترین شیوه معامله، بهترین خدمات و محتوای سفارشی برای مشتریان خارجی خود باشید.

پروسه زمانی طولانی

فعالیت‌های بازاریابی بین‌المللی، زمان‌بر هستند، بنابراین در مقایسه با بازاریابی داخلی، به تلاش بیشتر و سطح بالاتری از تخصص نیاز دارید. با توجه به فاصله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که با کشورهای دیگر داریم، اجرای بازاریابی بین المللی زمان بیشتری از کسب‌وکارها خواهد گرفت.

نیاز به استفاده از سفیران برند

ممکن است به سفیران برند برای کشورهای مختلف نیاز پیدا کنید. این کار، بازاریابی بین‌المللی را موثرتر می‌کند. اما توجه داشته باشید که همکاری با افراد مشهور و تاثیرگذار در کشور موردنظرتان می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد.

نیاز به رویکردی متفاوت برای فرهنگ‌های متفاوت

نمی‌توان از یک کمپین بازاریابی برای همه گروه‌های مخاطبان هدف استفاده کرد، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که همان کمپین برای کشورهای دیگر قابل استفاده باشد. بازاریابی بین‌المللی از شما می‌خواهد که کمپین‌های تبلیغاتی، استراتژی‌های بازاریابی و حتی محصولات خود را مطابق با نیازها، خواسته‌ها، فرهنگ و ترجیحات کشور مورد نظرتان، سفارشی کنید.

نیاز به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت

برای موفقیت در بازاریابی بین‌المللی، نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت هستید. چون برای فرهنگ‌های مختلف، به یک رویکرد بازاریابی متفاوت نیاز خواهید داشت. در این برنامه‌ریزی باید عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در نظر بگیرید. بازاریابی بین‌المللی یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

در بین کسب‌وکارهای ایرانی، صادرات یا صدور مجوز، اولین انتخاب‌ها خواهند بود، اما بدانید که گزینه‌های بیشتری پیش‌رو دارید.
در بین کسب‌وکارهای ایرانی، صادرات یا صدور مجوز، اولین انتخاب‌ها خواهند بود، اما بدانید که گزینه‌های بیشتری پیش‌رو دارید.

انواع بازاریابی بین المللی

برای انتخاب بهترین برنامه بازاریابی بین‌المللی متناسب با کسب‌وکارتان باید با انواع بازاریابی بین‌المللی آشنا شوید. تنها در این شرایط است که برای گرفتن تصمیمی آگانه آماده خواهید شد. این تصمیم‌گیری آگاهانه به کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد، تجارت خود را به کشورهای دیگر گسترش دهد. در بین کسب‌وکارهای ایرانی، صادرات یا صدور مجوز، اولین انتخاب‌ها خواهند بود، اما بدانید که گزینه‌های بیشتری پیش‌رو دارید.

صادرات (Export)

کسب‌وکارهایی که مایل به گسترش تجارت خود در بازارهای جدید مانند بازارهای جهانی هستند، با صادرات محصولات خود به یک کشور خارجی شروع می‌کنند. علت این انتخاب، ریسک پایین‌تر صادرات در مقایسه با انواع دیگر بازاریابی بین المللی است. کسب‌وکارها می‌توانند محصولات خود را به‌صورت مستقیم برای مشتریان هدف یا به‌صورت غیرمستقیم و با کمک نمایندگان یا توزیع‌کنندگان خارجی، صادر کنند.

در صادرات مستقیم، هیچ شخص ثالثی دخیل نیست و یک شرکت محصولات خود را در بازارهای جهانی می‌فروشد. در صادرات غیرمستقیم، از توزیع‌کنندگان بین‌المللی استفاده می‌شود. نمایندگان فروش خارجی می‌دانند چطور از بازارهای موجود بهترین استفاده را ببرند، بنابراین این روش صادرات ROI بهتری را خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Venture)

سرمایه‌گذاری مشترک به مفهوم مشارکت بین دو شرکت از کشورهای مختلف است. برای موفقیت در این نوع از بازاریابی بین المللی، باید شراکت برای هر دو طرف، سودمند باشد. سرمایه‌گذاری مشترک یک راه‌ عالی برای ورود به بازارهای بین‌المللی است زیرا ریسک مشترک دارد.

در این روش با وجود اینکه هر یک از شرکت‌ها تا حدی مالک است، اما باید هر دو با هم کار کنند. توافق باید منصفانه باشد تا از هرگونه مشکلی در آینده جلوگیری شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی شرکت‌های مستقل بزرگی هستند. آن‌ها با همکاری با هم، شانس بیشتری برای کسب درآمد بیشتر و به حداقل رساندن ریسک خواهند داشت.

صدور مجوز (Licensing)

اگر یک کسب‌وکار به‌عنوان مجوزدهنده، به یک شرکت خارجی اجازه دهد از مالکیت معنوی شرکت برای مدت مشخصی استفاده کند، صدور مجوز انجام می‌شود. در ازای این مجوز فعالیت، مجوزدهنده می‌تواند حق امتیاز دریافت کند.

صدور مجوز به‌نوعی یک توافق بین ۲ شرکت است. اگر محصولی دارید که یک شرکت خارجی می‌تواند با دریافت مجوز آن را در کشور خود بفروشد، از این فرصت استفاده کنید تا هر دو از این قرارداد منتفع شوید.

راه‌های مختلفی برای صدور مجوز وجود دارد که شامل حق کپی‌رایت، حق ثبت اختراع، نام‌های تجاری و روش‌های صنعتی هستند.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (Foreign Direct Investment)

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که به آن FID گفته می‌شود به نوعی بازاریابی بین المللی اشاره دارد که در یک کشور دیگر انجام شده اما توسط کشور دیگری کنترل می‌شود. در این روش بازاریابی بین‌المللی، یک شرکت دارایی ثابتی را در کشور دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند تا محصولی در آن کشور خارجی تولید شود. شرکت سرمایه‌گذار به‌طور کامل مالک شرکت تابعه خواهد بود، کنترل کامل داشته و بر فرایندهای تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد. لجستیک و خرده‌فروشی نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند.

فرانچایز یا حق امتیاز (Franchising)

در فرانچایز یک شرکت مادر به یک شرکت خارجی اجازه خواهد داد تا با نام او، تجارت کند. در این شرایط، شرکت خارجی باید دستورالعمل‌های شرکت مادر را اجرا کند. صدور مجوز بیشتر بین شرکت‌های تولیدکننده محصولات رواج دارد، این در حالی است که شرکت‌های خدماتی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها بیشتر فرانچایز را انتخاب می‌کنند. نمونه‌های معروف این نوع از بازاریابی بین المللی، برندهای کوکاکولا و مک‌دونالد هستند.

برای اینکه در روش فرانچایز موفق شوید، باید برندی قوی و به رسمیت‌ شناخته‌شده داشته باشید. این نوع بازاریابی بین‌المللی به کسب‌وکارها امکان درآمد با مدیریت غیرمستقیم را می‌دهد.

این‌ها انواع بازاریابی بین‌المللی بود که کسب‌وکارها می‌توانند انتخاب کنند. راه‌های مختلفی برای ورود به بازارهای بین‌المللی وجود دارد. اینکه یک کسب‌وکار کدام روش را برای خود انتخاب می‌کند به عوامل زیادی مانند میزان بودجه و حد ریسک بستگی دارد.

 

چگونگی ایجاد یک استراتژی بازاریابی بین المللی

حالا که با تعریف بازاریابی‌ بین‌المللی و انواع آن آشنا شدید، بدون شک می‌خواهید بدانید چطور یک استراتژی بی‌نقض برای بازاریابی بین‌المللی کسب‌وکارتان ایجاد کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید.

استراتژیست‌ها باید دائما بازار (اعم از داخلی و خارجی) را ارزیابی کنند.
استراتژیست‌ها باید دائما بازار (اعم از داخلی و خارجی) را ارزیابی کنند.

 بررسی بازارهای بین‌المللی

در بازاریابی بین‌المللی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین کار، بررسی بازار است. محیط بازار تاثیر بسیار مستقیمی روی فعالیت‌های تولیدی و تجاری خواهند داشت، بنابراین باید مطالعه دقیقی روی بازار مورد نظرتان داشته باشید.

برای نوع بازاری که کسب‌وکار قصد نفوذ به آن را دارد، تحقیق در مورد عادات استفاده و سلیقه مصرف‌کننده‌گان، حیاتی است. تحقیقات بازار در اینجا نه تنها تحقیقات بازاریابی داخلی بلکه مسائل سیاسی، اقتصاد بین‌الملل، مسائل حقوقی، امور مالی بین‌الملل، فرهنگ ملی و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان هدف را نیز شامل می‌شود. در نتیجه استراتژیست‌ها باید دائما بازار (اعم از داخلی و خارجی) را ارزیابی کنند.

ارزیابی ظرفیت کسب‌وکار برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی

پس از بررسی بازار بین‌المللی، گام بعدی در ایجاد استراتژی بازاریابی بین‌المللی، ارزیابی ظرفیت و توانایی کسب‌وکار برای ورود و نفوذ به بازارهای خارجی است. بنابراین لازم است تجزیه و تحلیلی دقیق انجام داده و فهرستی از نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها تهیه کنید.

در این ارزیابی، مزایای ورود به بازار بین‌المللی را در نظر گرفته و ریسک‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید را بررسی کنید. لازم است میزان رقابت در بازار را ارزیابی کنید تا بتوانید بر مزیت رقابتی  کسب‌وکار خود نسبت به رقبا تاکید کنید. در مورد چشم‌اندازها و فرصت‌های تجاری موجود در بازار و همین‌طور درآمدهای قابل کسب، اطلاعات جمع کنید. در ارزیابی ظرفیت شرکت به پارامترهای زیر توجه کنید.

  • فناوری کسب‌وکار
  • طرح‌ها و مدل‌ها و نام تجاری محصول
  • کیفیت محصول و چرخه عمر آن
  • سطح خدمات به مشتری
  • قیمت و هزینه و ساختار توزیع محصول
  • فرهنگ شرکت
  • موقعیت تجاری
  • تامین مالی
  • رویه‌های صادرات

ایجاد یک استراتژی برای بازارهای بین‌المللی

پس از بررسی بازار بین‌المللی و ارزیابی ظرفیت کسب‌وکار برای ورود به بازارهای بین‌المللی، وقت آن رسیده تا برای ایجاد استراتژی بازاریابی بین‌المللی اقدام کنید.

بعد از تحقیق و تحلیل کامل بازاریابی بین المللی، باید بازار هدف را انتخاب کنید.
بعد از تحقیق و تحلیل کامل بازاریابی بین المللی، باید بازار هدف را انتخاب کنید.

انتخاب بازار هدف

بعد از تحقیق و تحلیل کامل بازاریابی بین المللی، باید بازار هدف را انتخاب کنید. روش انتخاب بازار هدف با توجه به محصولات قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی، تعیین می‌شوند. انتخاب بازار هدف باید بر اساس موارد زیر باشد.

  • نیازهای بازار
  • اندازه بازار
  • توسعه بازار
  • موقعیت رقابتی در بازار
  • ملاحظات ریسک

 انتخاب استراتژی ورود به بازار

برای ورود به بازار‌های بین‌المللی باید یک استراتژی برای ورود انتخاب کنید. در بخش‌های قبلی در مورد انواع بازاریابی بین المللی و روش‌های ورود به بازارهای بین‌المللی صحبت کردیم.

 ایجاد استراتژی و تعیین اهداف

بعد از تحقیقات بازار، ارزیابی ظرفیت کسب‌وکار، انتخاب بازار هدف و تعیین روش ورود به بازار بین‌المللی، باید برای ایجاد استراتژی و تعیین اهداف اقدام کنید.

  • اهداف بازاریابی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای هر دسته از محصولات و بازارها تعیین کنید.
  • برای تعیین آمیخته بازاریابی بین المللی اقدام کنید (آمیخته بازاریابی بین‌المللی مشابه آمیخته بازاریابی داخلی است).

 ارزیابی و آنالیز

باید برای ارزیابی میزان موفقیت استراتژی بازاریابی بین المللی اقدام کنید تا ضعف‌ها و مشکلات مشخص شوند. پس استراتژی سالانه را بررسی کرده و میزان سودآوری را اندازه‌گیری کنید.

نکاتی برای بازاریابی بین المللی

  • هنگام گسترش حوزه فعالیت کسب‌وکار به بازارهای بین‌المللی، باید روش‌های مناسبی را برای دستیابی به مخاطبان در کشور مورد نظرتان پیدا کنید. موانع سر راه کسب‌وکارها ممکن است علاوه‌بر تفاوت زبان، تفاوت فرهنگی نیز باشد.
  • بخش مهمی از بازاریابی بین المللی، تحقیق در مورد بازار و مخاطبان هدف است. انجام تحقیقات در بازاریابی بین‌المللی و توسعه استراتژی‌های خاص برای مخاطبان جدید برند در کشوری دیگر، موفقیت کسب‌وکار را برای ورود به بازارهای بین‌المللی تضمین می‌کند.
  • بخش مهمی از بازاریابی‌ بین‌المللی، بخش‌بندی بازار بین‌المللی و شناسایی روش‌های است که به اطلاع‌رسانی بهتر کمپین بازاریابی کمک خواهد کرد.
  • عوامل فرهنگی، جغرافیایی، زبانی و اقتصادی هر مخاطب خارجی خاص، به نحوه آگاهی از برند و چگونگی اجرای برنامه‌های بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی مرتبط است.
  • در زمان تدوین استراتژی بازاریابی بین المللی باید از خود بپرسید که آیا این محصول یا خدمات با نیازهای مخاطبان در خارج از مرزها، مطابقت دارد.
بعد از تحقیق و تحلیل کامل بازاریابی بین المللی، باید بازار هدف را انتخاب کنید.
بعد از تحقیق و تحلیل کامل بازاریابی بین المللی، باید بازار هدف را انتخاب کنید.

بازاریابی بین‌المللی در مقابل بازاریابی جهانی

بسیاری از افراد دو اصطلاح بازاریابی بین المللی (International Marketing) و بازاریابی جهانی (Global Marketing) را به‌جای هم استفاده می‌کنند. بازاریابی جهانی زمانی است که از یک استراتژی جهانی برای معرفی برند و محصولات در سراسر جهان استفاده می‌شود. بنابراین، برنامه‌ریزی، تولید و ارتقاء محصولات با بکارگیری یک رویکرد بین‌المللی انجام می‌شود. در بازاریابی جهانی، یک پیام جهانی و یک تصویر یکپارچه وجود دارد که روی کشورهای مختلف تاثیر می‌گذارد.

بازاریابی جهانی روی دستیابی به جامعه بازاریابی بین المللی تمرکز دارد. بازاریابی جهانی تنها مختص شرکت‌های  چندملیتی نبوده و هر کسی که محصول یا خدمتی با تقاضای جهانی دارد، می‌تواند از آن استفاده کند.

مزایای بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین المللی به کسب‌وکارها در افزایش فروش و سودآوری کمک می‌کند. بنابراین در بازارهای جهانی، فرصت‌های زیادی برای گسترش کسب‌وکارها وجود خواهد داشت. به همین دلیل نیز کسب‌وکارها می‌توانند به طور قابل توجهی از ایجاد روابط با کشورهای مختلف جهان، بهره ببرند. مزایای اصلی بازاریابی بین‌المللی به شرح زیر هستند.

گسترش بازار و جهانی شدن

یکی از مزایای کلیدی بازاریابی بین‌المللی، گسترش بازارها است. این روش بازاریابی شرایطی را فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها پایگاه مشتریان خود را فراتر از مرزهای خود گسترش دهند. گسترش بازار و جهانی شدن با آگاهی از برند و افزایش سود فروش همراه خواهد بود. پس به دل بازارهای جهانی بزنید.

فروش بالاتر

بازاریابی بین المللی می‌تواند به کسب‌وکارها برای فروش بالاتر و کسب سود بیشتر کمک کند. شرکت‌هایی که وارد بازارهای جهانی می‌شوند، بیشتر دیده می‌شوند و در نتیجه شانس این را خواهند داشت که به تعداد زیادی از مشتریان جهانی دسترسی داشته باشند. بازاریابی بین‌المللی امکان دسترسی به یک بازار بزرگ‌تر را فراهم کرده و می‌توانید فروش و سود کلی را افزایش دهید.

یکی از مزایای کلیدی بازاریابی بین‌المللی، گسترش بازارها است
یکی از مزایای کلیدی بازاریابی بین‌المللی، گسترش بازارها است

ایجاد فرصت‌های شغلی

بازاریابی بین‌المللی علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور خارجی، باعث ایجاد فرصت‌های شغلی فراوانی در کشور میزبان نیز خواهد شد. این روش بازاریابی، برای برآوردن خواسته‌ها و رفع نیازهای مصرف‌کنندگان، به عملیات بازاریابی نیاز دارد که این امر فرصت‌های شغلی را افزایش خواهد داد. شاید به استعدادهای تخصصی دسترسی پیدا کنید که در کشور شما وجود ندارند.

ارتقای سطح زندگی

برخی از کالاها در بعضی از کشورها تولید نمی‌شوند، این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با بازاریابی بین المللی می‌توان استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم کرد. چون مصرف‌کنندگان در کشورهای دیگر می‌توانند محصولات و کالاهای باکیفیت و غیرقابل دسترس در کشور خود را خریداری کنند.

به حداقل رسیدن هزینه‌ها

با تولید کالا در حجم بالا، می‌توانید هزینه‌های تولید را کاهش دهید. شاید باور نکنید، اما تولید در مقیاس بزرگ، واقعا به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. این موضوع در مورد بازاریابی بین المللی نیز صادق است. اگر هزینه‌های تولید کمتر شود می‌توانید محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی عرضه کنید که نتیجه آن فروش و کسب درآمد بیشتر خواهد بود.

با بازاریابی بین المللی می‌توان استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم کرد
با بازاریابی بین المللی می‌توان استانداردهای بالاتری از زندگی را فراهم کرد

رشد سریع صنعتی

بازاریابی بین‌المللی تقاضا برای محصولات جدید ایجاد کرده و این موضوع خود باعث تسریع رشد صنعتی می‌شود. برای فرصت‌های شغلی جدید به منابع و امکانات صنعتی جدیدی نیاز است. همه این موارد می‌تواند به رشد اقتصاد ملی کمک کند، چون صنایع به سرعت رشد می‌کنند.

استفاده موثر از تولید مازاد

به لطف بازاریابی بین‌المللی می‌توانید به صورتی کاملا بهینه از منابع موجود استفاده کنید. شرکت‌ها می‌توانند تولیدات مازاد خود را صادر کنند. با توجه به اینکه هزینه تولید محصول در حجم انبوه کاهش پیدا می‌کند، می‌توانید بیشتر از نیاز بازار داخلی تولید کرده و مازاد را به بازارهای بین المللی ارسال کنید. این به مفهوم هزینه تولید کمتر و سود فروش بیشتر خواهد بود.

محافظت در برابر رکود اقتصادی

بازاریابی بین‌المللی کمک می‌کند در دوران سخت مانند رکود اقتصادی در کشور خود، زنده بمانید. در صورت رکود می‌توانید سرمایه از دست رفته در کشورتان را با بازاریابی بین المللی جبران کنید. اگر محصولاتتان را علاوه‌بر کشور خود در بازارهای بین‌المللی نیز بفروشید، همواره یک منبع درآمد دوم خواهید داشت و در نتیجه بقای کسب‌وکار به سرنوشت یک کشور وابسته نخواهد بود.

در صورت رکود می‌توانید سرمایه از دست رفته در کشورتان را با بازاریابی بین المللی جبران کنید.
در صورت رکود می‌توانید سرمایه از دست رفته در کشورتان را با بازاریابی بین المللی جبران کنید.

سخن آخر

در فضای بازاریابی بین المللی، ایجاد یک بازار قوی، کار دشواری خواهد بود. در نتیجه مدیران بازاریابی باید اهمیت تجزیه و تحلیل را درک کنند. کسب‌وکارها باید شرایط چالش‌برانگیز این روش بازاریابی را بپذیرند و با ارزیابی کامل ظرفیت‌های خود و همین‌طور بررسی دقیق بازار، در این مسیر قدم بگذارند. International Marketing افق‌های جدیدی را روبروی شما باز می‌کند اما باید بدانید که انتخاب بازار هدف و روش بازاریابی بین‌المللی بسیار مهم است.

منابع:
آمازون ادورتایزینگ – بیزینس جارگونز – اکونومیک دیسکاشن – اوینکس – پروموریپابلیک – مارکتینگ اسکول – دیجی اید – امیزن تک و البته تجربیات راتین !