مدل AIDA چیست و نحوه استفاده از آن

مدل AIDA یکی از متداول ترین مدل های بازاریابی است که توسط بسیاری از مسئولان بازاریابی در تبلیغات بطور خواسته یا ناخواسته مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تا به حال تحت تاثیر تبلیغات، اقدام به خرید محصولی کرده اید یا عملی را انجام داده اید مثلا فرمی را پر کرده اید یا کدی را پیامک کرده اید، بدانید و آگاه باشید که عمل شما ناشی از تاثیر پذیری شما از مدل AIDA بوده است.

زیرساخت ارکان مدل آیدا (AIDA Model) برای اولین بار توسط آقای لویس در سال 1898 پایه گذاری شد.

“Attract Attention, maintain interest, Create desire”

جمله بالا یکی از مباحث مورد تاکید وی در مورد آموزش مباحث بازاریابی دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا بود، که در نهایت منجر به مدل آیدا شد و بعدها با عناوینی مثل قیف فروش آیدا (AIDA sales funnel) نیز معرفی شد.

در واقع مدل آیدا هر یک از بخش هایی که شخص به طور غیر ملموس به منظور کامل شدن فرآیند خرید طی کند، را پوشش می دهد. بنابراین تمرکز و اجرای درست فعالیت های بازاریابی در هر یک از مراحل این مدل بازاریابی، و سوق دادن مخاطب به بخش داخلی تر قیف فروش امری است که بازاریابان هنگام اجرا و تحلیل کمپین های بازاریابی باید مورد توجه و بررسی قرار دهند.

اجزای مدل AIDA و مفهوم آن

“ Awareness / Attention “ : اولین بخش از مدل آیدا، افزایش آگاهی از برند یا جلب توجه به منظور شناساندن برند / محصول یا خدمات است.

” Interest ” دومین بخش از AIDA Model ، ایجاد اشتیاق و علاقه در مخاطب نسبت به خصوصیات محصول/ خدمات است. میزان علاقمند کردن مخاطب به برند یا محصول باید به اندازه ای باشد که وی را طی فرآیند خرید به بخش بعدی قیف فروش از AIDA Model هدایت نماید و مخاطب بخواهد که در مورد محصول/خدمات بیشتر بداند.

” Desire ” بعد از بیان خصوصیات و فواید محصول از طریق ارتباطات احساسی (Emotional Communication) باید “میل و تمایل” به تجربه برند/محصول یا خدمات را به حدی در مخاطب افزایش داد که به انتهایی ترین بخش از مدل Aida هدایت شود. استفاده از شخصیت برند در تعاملات بازاریابی به عنوان عامل متمایز کننده محصول شما از رقبا در اینجا بسیار حائز اهمیت است.

تبدیل حس “دوست داشتن محصول” به “خواستن محصول” در مخاطب، در مرحله Desireاز مدل AIDA باید اتفاق بیفتد.

 

” Action ” : در این مرحله مخاطب شروع به تعامل با برند می کند. این تعامل تنها ” خرید محض” نیست. می توان Action را به طرق متفاوت بنابر فعالیت های بازاریابی صورت گرفته و با توجه به نوع محصول و ماهیت بازار، تماس تلفنی، دانلود کاتالوگ، آشنایی نزدیک با محصول در فروشگاه و…. در نظر گرفت.

 

” Retention ” : نگه داشت مشتری یکی از مواردی است که در سالهای اخیر توسط بسیاری از متخصصان بازاریابی هنگام استفاده از مدل آیدا (AIDA Model) به منظور افزایش طول عمر مشتری (CLTV) بکار می رود. از جمله مواردی که در مرحله ی نگهداشت مشتری می توان در نظر گرفت Up sell و Cross sell هستند.

چگونگی استفاده از مدل آیدا (AIDA Model) در بازاریابی

مدل Aida در کلیه فعالیت های بازاریابی از طراحی بروشورهای تبلیغاتی گرفته تا وبسایت یک برند و کمپین های تبلیغاتی قابل استفاده می باشد.

به عنوان مثال در یک بروشور تبلیغاتی عنوان بروشور و نحوه طراحی آن موجب “Attention” کاربر می شود، عنوان های فرعی که بلافاصله در زیر عنوان اصلی می آیند باید به گونه ای طراحی شوند که اشتیاق ” Interest”را برای خواندن بقیه مطالب بروشور افزایش دهد. سپس محتوای بروشور باید به گونه ای لحاظ شود که “تمایل به داشتن” (Desire ) را در مخاطب زیاد کند تا در نهایت مخاطب این بروشور را در میان سایر بروشورهایی که گردآوری کرده، انتخاب نماید و اقدام به تماس با برند نماید.

حتی اگر شما قصد معرفی محصول جدید از برندتان را به بازار دارید، نیز می توانید از این مدل بازاریابی در کمپین های شبکه اجتماعی خود استفاده نمایید.

ابتدا طی یک برنامه زمانبندی دقیق شروع به اطلاع رسانی در مورد ورود محصول جدید از طریق شبکه اجتماعی مورد نظر برند مثل اینستاگرام نمایید. (Attention & Awareness) سپس با در نظر گرفتن استراتژی ها تعاملی سعی کنید محصول جدید را به گونه ای هیجان انگیز معرفی نمایید تا اشتیاق در مخاطبین افزایش یابد. (Interest)

در مرحله بعدی با در نظر گرفتن ترفندهای بازاریابی احساسی سعی کنید مخاطبین را نسبت به تجربه این محصول تا آنجا که می توانید ترغیب (وسوسه) نمایید. (Desire) اینفلوئنسر مارکتینگ در خصوص کمپینهای اینستاگرامی می تواندراهکار موثری باشد.

در انتها از طریق استراتژی های CTA باید بتوانید مخاطبین را به سمت پایانی از مدل AIDA یعنی انجام عمل مورد نظرتان سوق دهید. (Action)

مثل ثبت نام از طریق لینک موجود در بخش بایو اینستاگرام برند به منظور دریافت کد تخفیف و یا هر عملی که به عنوان Action برای کمپین شبکه های اجتماعی تعریف کرده اید، باشد.

با پایان مطالعه مقاله تعریف مدل AIDA و نحوه استفاده از آن در بازاریابی فکر می کنید در کدام مرحله از مدل AIDA از دید بیلاودمارکتینگ قرار دارید؟