انواع برند شخصی در دنیای کسب و کار

پرسنال برند چیزی فراتر از یک استراتژی بازاریابی است. برند شخصی چگونگی ظاهر شدن شما را در برابر دیگران مشخص می کند و تعیین میکند دیگران باید چه انتظاراتی از شما داشته باشند. یک برند شخصی موفق تاثیر زیادی بر پیشرفت شما دارد و کمک می کند به اهداف شخصی و حرفه ای خود دست پیدا کنید. در این مقاله به معرفی انواع برند شخصی پرداخته ایم تا با شناخت آنها راحت تر بتوانید پرسنال برندینگ خود را بسازید.

بهترین نوع برند شخصی برندی است که انعکاسی واقعی از شما ارائه دهد، از مهارت های فعلیتان گرفته تا ارزش های شخصی تان را پوشش دهد. اگر برند شخصی به خوبی شخصیت تان را به نمایش بگذارد، کسانی که با شما آشنا می شوند، شما را به عنوان یک رهبر شایسته در جامعه خواهند دانست. به همین دلیل خیلی مهم است از بین انواع برند شخصی، برندی را انتخاب کنید که شخصیت شما را به درستی نشان دهد.

اگر چه دسته بندی های مختلفی از برندهای شخصی وجود دارد اما با توجه به مقاله ای که نیویورک تایمز در سال 2011 منتشر کرد، 6 نوع برند شخصی قابل شناسایی هستند :

  • دوستان (The Altruist)

از جمله انواع برند شخصی، دوستان کسانی هستند که به خاطر تعهد زیادشان برای کمک به دیگران مشهور شده اند. این افراد (یا برندها) کسانی هستند که  نه‌ تنها خود را وقف فعالیت‌های نوع‌ دوستانه می‌کنند بلکه در مورد روابط شخصی خود نیز این‌گونه هستند. افرادی همچون مادر ترزا با این نوع برند شخصی شناخته می شوند.

شاید این نوع برندسازی بیشتر برای رقابت های انتخاباتی مناسب باشد، یا برای برندهایی که هدف اصلی شان فعالیت های خیرخواهانه است، مانند یونیسف.

  • افراد حرفه دوست (Careerist)

افراد حرفه دوست کسانی هستند که موفقیت های کاری و حرفه ای خود را به موفقیت های شخصی ترجیح می دهند. این افراد اغلب از شبکه های حرفه ای مرتبط با کسب و کار مانند لینکدین برای انجام فعالیت های خود استفاده می کنند و معمولا اطلاعاتی را به اشتراک می گذارند که موقعیت و جایگاه آنها را در صنعت ارتقا می دهد. این گونه افراد را می توان در شبکه های حرفه ای کسب و کار مانند لینکدین پیدا کرد.

این نوع از برندسازی شخصی برای افرادی که شغل شان وابستگی زیادی به خودشان دارد مناسب است، مانند کارگردان ها، مدل ها، بازیگران، هنرمندان، بازیکنان رشته های مختلف ورزشی، وکلا، افرادی که صنایع دستی تولید می کنند و …. البته این بدان معنا نیست که این افراد در انواع دیگر برندهای شخصی جای نمی گیرند. یک فرد یا یک کسب و کار میتواند از ابعاد و انواع برندهای شخصی برای معرفی خود استفاده کند.

  • افراد نوگرا (Hipster)

برند نوگرا به شرکت ها و افرادی اشاره دارد که فردیت را بالاتر از همه چیز می دانند. اگر چه این اصطلاح از عصر جاز وجود داشته است اما نوگراهای مدرن معمولاً با نسل‌های جوان که از روندها و جریانات اصلی دوری می‌کنند، همبستگی و ارتباط دارند. یک فرد نوگرا فردی است که دوست دارد ابتدا خودش همه چیز را امتحان کند و سپس آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد. نوگرایان می‌توانند جنبه‌های نوع ‌دوستی و جاه‌طلبی نیز داشته باشند. “به اشتراک‌گذاری” به‌عنوان یک بخش ضروری از وجود آن‌ها شناخته می شود.

این نوع برندسازی برای افرادی مناسب است که در مسیر حرفه ای خود به دنبال نوآوری و خلاقیت هستند، مانند مدیران کسب و کارهای کوچک، هنرمندان و شرکت هایی که فعال در حوزه ی تکنولوژی برتر هستند نیز ممکن است به این شیوه خود را معرفی کنند.

  • افراد جنجال طلب (Boomerang)

برند شخصی افراد جنجال طلب یا بومرنگ به افرادی اشاره دارد که محتوایی را به اشتراک می گذارند و تعاملاتی  ایجاد می کنند که از طریق ایجاد اختلاف نظر باعث به وجود آمدن جنجال می شود.

برای شناسایی افراد با برند شخصی جنجال طلب دو راه وجود دارد. به عبارت دیگر افراد دارای برند جنجال طلب دو دسته هستند : نخست، افرادی که دوست دارند برای مشارکت در گفتگوها سوال بپرسند. این افراد اغلب شنونده خوب یا مدیر خوبی هستند.

دسته دوم به افرادی اشاره دارد که با اختلاف نظر و بحث شناخته می شوند. این افراد در بسیاری از موارد با انتخاب محتوا موافقت نمی کنند فقط برای اینکه نشان دهند پر انگیزه و فعال هستند. از جمله کسانی که دارای این برند شخصی هستند می توان به Bill Maher کمدین معروف و Shane Smith  (موسس Vice) اشاره کرد.

گاهی استفاده از این نوع برند شخصی میتواند با توجه به هدف و ماموریت یک کسب و کار مفید باشد، مثلا برنامه های تلویزیونی انتقادی از این نوع برند شخصی برای معرفی خود استفاده می کنند.

  • افراد اتصال دهنده (Connector)

اتصال دهنده ها افرادی هستند که به خاطر داشتن توانایی دور هم جمع کردن افراد به خود افتخار می کنند. اتصال دهنده ها معمولا افرادی هستند که با دیگران روابط خوبی برقرار می‌کنند و از شبکه‌ی ارتباطات خود برای ایجاد اتحاد و پیوند با دیگران استفاده می‌کنند. این افراد به‌ طور معمول خلاق هستند و اعتبار و رضایت را از طریق دیگران به دست می‌آورند.

برخی از برندها تلاش می کنند با تمرکز بر جنبه ای اجتماعی مانند اتصال افراد به هم خود را به عنوان برند اتصال دهنده معرفی کنند، مانند کوکولا که در کمپین های خود همواره بر دوستی و ارتباط افراد با یکدیگر تاکید دارد. همچنین برندهایی که بر ارزش های خانوادگی تاکید دارند نیز از خصوصیت این نوع برند شخصی بهره می برند.

  • افراد گزینشی (Selective)

افراد گزینشی کسانی هستند که اطلاعات خود را تنها با افراد خاصی به اشتراک می گذارند. آنها معمولا با دقت بسیار اطلاعات را بر اساس نیازهای عمومی و علایق مخاطبان هدف به اشتراک می گذارند و عمدتا با عنوان افراد مجرب و زیرک شناخته می شوند.

سیستم های اطلاعاتی  و امنیتی به واسطه ی این نوع برندسازی شخصی خود را تعریف می کنند. آنها تخصص خود را در حفظ اطلاعات برجسته میسازند و راهکارهای متفاوتی را برای دسترسی به اطلاعات، به صورت انحصاری، در اختیار کاربران خود قرار میدهند.

با توجه به مطالب گفته شده، فکر می کنید کدام یک از این برندهای شخصی با شخصیت شما یا کسب وکارتان سازگارتر است؟ برای تعیین برند شخصی اغلب خودآزمایی دقیقی انجام می شود که به شما امکان می دهد ارزش ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که شما نمی‌توانید یک برند شخصی موفق جعلی بسازید. مردم همیشه دوست دارند با کسانی ارتباط برقرار کنند که از ارزش‌های واقعی خود صحبت می‌کنند و با آن‌ ارزش‌ها زندگی می‌کنند. خود حقیقی شما مهم‌ترین چیزی است که باید در طی فرآیند برندسازی شخصی به دیگران نشان دهید.

بنابراین بازار و مخاطبین هدف خود را بشناسید، ویژگی و سبک زندگی مخاطبان هدف را خود شناسایی کنید، ویژگی های برند خود را مشخص کنید، و سپس با توجه به تمام اطلاعاتی که در دست دارید از بین انواع برند شخصی موجود ، مناسب ترین گزینه که بازتابی از برند شما بوده و با نیاز مخاطبین هدف تان سازگار می باشد را انتخاب کنید و در معرفی خود همواره بر آن تاکید کنید.