برندینگ دیجیتال چیست؟

با ایجاد و گسترش دیجیتال؛ مفهوم دیجیتال برندینگ شکل گرفت. برندینگ و هویت سازی برند با گسترش دیجیتال، بستری به نام برندینگ دیجیتال پیدا کرد.

ایجاد یک برند از زمان های قدیم مورد توجه بسیاری از شرکت ها بوده است؛ به طوری که اولین قدم برای بازاریابی محصولات خود را ایجاد یک برند معتبر می دانستند. برندیا همان مارک بیان کننده کیفیت و اصالت یک کالا می باشد و وقتی نام آن برند برده می شود تمامی افراد به یاد یک کالای خاص می افتند.

مسئله اصلی در برندینگ ایجاد حس اعتماد در بین مشتری های آن برند است؛ به همین دلیل است که آن برند هر محصولی تولید نماید، از طرف مشتریانش مورد استقبال قرار می گیرد. البته نوآوری و عملکردی متفاوت را نمی توان از سوی یک برند معتبر نادیده گرفت.

یک برند می تواند تصمیم گیری را با معرفی امکانات و ویژگی های محصول خود برای مشتری راحت تر نماید. ایجاد یک برند معتبر وظیفه مدیران یک سازمان است که با کمک یک نماد، طرح یا نام بتوانند محصولات شرکت خود را به طوری خاص و متمایز معرفی نمایند.

در این مبحث ابتدا به مفهوم برندینگ خواهیم پرداخت و سپس برندینگ دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم.

برندینگ؛ یک بازاریابی قدرتمند

شما با کمک یک برند می توانید به راحتی با ذهن مشتریان خود رابطه برقرار کرده و به سرعت آن ها را مجاب به خرید نمایید. ایجاد برندینگ، یک بازاریابی قدرتمند است که در رأس همه بازاریابی ها قرار می گیرد. شما در برندینگ سعی خواهید کرد که حس خوبی از یک نام خاص در ذهن مخاطبان خود القاء نمایید و به آن برند ارزش و مقام  بالایی در جامعه ببخشید.
برند ها دائماً در فکر ایجاد یک طرح جدید با نام برند خود می باشند تا از میان مشتریان خود تا جایی که می توانند مشتریان وفادار ایجاد کنند.
در این میان نباید برندسازی و برندینگ با هم اشتباه گرفته شوند.

در واقع برندسازی به تمامی فعالیت هایی گفته می شود که هویت برند را می سازد اما برندینگ به ذهنیتی گفته می شود که از یک برند در ذهن ها تداعی می شود.

 

برندینگ دیجیتال

در واقع در برندینگ سعی می شود، افراد ذهنیت خاصی نسبت به کالای شما داشته باشند و آن را بر کالاهای مشابه ترجیح دهند. ما با برندینگ سعی می کنیم، احساسات و ذهنیات افراد را نسبت به یک برند جلب کرده که این امر خود باعث بالا رفتن فروش و حتی گران تر شدن کالای شما می گردد. شما با این روش بازاریابی از رقبای خود جلو زده و نام شرکت خود را بلند آوازه می نمایید.

پس با این تعاریف خواهیم دانست که برندینگ تنها به طراحی یک لوگو و یا یک اسم خلاصه نمی شود! بلکه این ها فقط ابزارهایی برایبرندینگ هستند. در واقع برندینگ یک دانش است؛ دانش بالا بردن ارزش و اعتبار یک برند.

اگر برند شما به یک برند معتبر تبدیل شود؛ به این معنی است که افراد دوست دارند در صف استفاده کنندگان محصولات شما قرار گرفته و حتماً آن را تجربه نمایند. برند به شما کمک می کند که زمان و هزینه ای کمتر صرف تبدیل یک مشتری معمولی به یک مشتری دائمی نمایید.

از آن جا که در جوامع کنونی مدگرایی رونق بسیار دارد، انتخاب یک برند به عنوان مد می تواند سرمایه را به سرعت به سوی آن شرکت سرازیر نماید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر مشتری، یک برند را از میان دیگر برند ها برگزیند یا تصور کند که با آن به مجموعه احتیاجات خود بیشتر پاسخ می دهد، می توان گفت که آن برند دربازاریابی خود موفق شده بر رقیبان خود پیشی بگیرد.

شما اگر بخواهید در برندینگ خود موفق شوید، گاه می توانید با یک برند شریک شوید تا در رسیدن به هدفتان جلو بیفتید یا از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش برند خود استفاده نمایید که در این جا مبحث برندینگ دیجیتال به میان خواهد آمد.

به هر حال شما برای گسترش برند خود باید دائم در فکر باز کردن جایگاه مخصوص به خود در میان رقبایتان باشید؛ از طراحی یک لوگو با رنگ و طرح متفاوت گرفته تا حتی شرکت در اعمال خیرخواهانه و انسان دوستانه می تواند برند شما را بر سر زبان ها بیندازد.

برندینگ دیجیتال؛ تبلیغی موثر

در واقع برندینگ دیجیتال به صاحبان مشاغل کمک می کند تا در دنیای دیجیتالی امروز محصولات شان را به سرعت و وفور در خدمت مشتریان قرار دهند. شما با کمکبرندینگ دیجیتال می توانید محصولاتتان را حتی در دورترین نقاط معرفی کرده و مشتری جذب نمایید. بسیاری از برند های معتبر از مشتریان جزئی شروع کرده و به جای کنونی شان رسیده اند.

برند و برندینگ حتی برای گسترش کسب و کارهای کوچک نیز مناسب است و برای گسترش آن ها به کمکشان می آید. شاید اگر در ابتدای کار مکانی را که برای تبلیغاتبرند خود انتخاب می کنید، مناسب باشد، در ادامه راه به مشکلات کمتری در بازاریابی بر خواهید خورد.

بسیار دقت کنید که توجه به عمل کردن وعده های یک برند بسیار حائز اهمیت است. در واقع یک برند با وعده های خود شناخته و متمایزمی شود و اگر وعده هایش عملی نگردد، به سرعت از دایره اذهان عمومی خارج شده و اعتماد مشتریان خود را از دست می دهد و این به معنای پایان کار تلخ یک برند است. پس در انتخاب وعده ها باید دقت بسیار به عمل آید.

در برندینگ دیجیتال طرف مقابل ما، مشتری و جلب او می باشد. پس در اینجا یک برند نیز باید طوری عمل کند که افراد گمان کنند با یک انسان که دارای یک سری صفات خاص است، رو به رو هستند. بدین طریق با آن برند رابطه بهتری برقرار می کنند. در واقع برندها باید به قوانین بین انسانی پایبند باشند؛ مثلاً اگر ما از یک شخص می خواهیم که در رفتار خود ثبات داشته باشد، مسلماً از یک برند نیز چنین انتظاری خواهیم داشت.

برندینگ دیجیتال کمک می کند که یک برند مانند یک انسان به نظر برسد و جایگاه آن از نظر عاطفی و احساسی در میان افراد جامعه بالا برود. هدف اصلی یک برندینگدیجیتال این است که با ارسال پیام های دیجیتالی یا طراحی وب سایت یا ایجاد یک وبلاگ، دائماً یک برند را در معرض دید مشتریان خود قرار دهد. به هر حال برای اینکه یک برند معتبر در میان رقیبان خود پیروز میدان باشد، باید محصولات خود را به گونه ای متمایز و متفاوت از بقیه رقبا تبلیغ نماید.

گسترش اینترنت و استفاده افراد از آن، می تواند صاحبان برند را از طریق برندینگ دیجیتال کمک نماید؛ زیرا مشتریان از طریق ابزارهای دیجیتالی راحت تر و سریع تر با آنبرند آشنا شده و ارتباط برقرار می کنند. البته لازم به ذکر است که مدیریت برندینگ دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال اگر شما وب سایتی برای برند خود دارید، باید در آن پاسخگوی مشتریان خود باشید و به نقد و انتقادات و پرسش های آن ها رسیدگی کنید؛ زیرا بدون توجه به این نکات، داشتن یک وب سایت اثربخشی خود را از دست می دهد.

نکته آخر اینکه ممکن است مسائلی برای مدیریت برند و بازاریابی دیجیتالی کسب و کار شما به وجود بیاید که عدم توجه به آن ممکن است شما را از رقیبانتان عقب بیندازد.