تعریف تبلیغات چیست؟

اگر شما هم در تمیز تعریف تبلیغات و مفهوم بازاریابی گاهی دچار مشکل می شوید، به شما پیشنهاد می کنم اول مقاله بازاریابی چیست و انواع آن را مطالعه کنید وسپس به خواندن مقاله ” تعریف تبلیغات چیست ” بپردازید. مطمئنا پس از مطالعه دو مقاله ذکر شده برای همیشه مرز بین تبلیغات و بازاریابی برای شما مشخص خواهد شد.

تبلیغات یا Advertising شکل غیر شخصی ترفیع است که از طریق رسانه های منتخب به مجرای فروش فرستاده می شود و تحت هر شرایطی لازم است که بازاریاب برای نمایش آن در زمان و مکان مناسب (رسانه و کانال های منتخب) پول پرداخت کند.
تبلیغات از مدت­ ها قبل به عنوان روشی برای ترفیع جمعی مورد استفاده قرار می گرفته که در آن می توان یک پیام را به تعداد زیادی از مخاطبان رساند. اما به مرور زمان و افزایش رقابت این رویکرد ترفیع جمعی باعث بروز مشکل شد، چرا که افراد زیادی در معرض پیام تبلیغات قرار می گرفتند که حتی در گروه مخاطبان هدف هم قرار نداشتند، که نتیجه آن کاهش استفاده ی کارآمد از بودجه ترفیع بود.

امروزه با افزایش رقابت بین کسب و کارها، تبلیغات با رویکرد ترفیع جمعی با توجه به هزینه های زیادی که بر برند متحمل می نماید، همانند گذشته خیلی اثربخش نیست و تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری در بازار هدف، به سه دسته تقسیم میشوند.

دسته بندی تبلیغات براساس میزان نفوذپذیری

  • ATL = Above The Line همانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه و…
  • BTL = Below The Line همانند تبلیغات فروشگاه ها، اسپانسرینگ، بیلبورد و ….
  • TTL = Through The Line درواقع همان تبلیغات یکپارچه و 360 درجه می باشد. یعنی استفاده همزمان از BTL و ATL.

این قسم از تبلیغات(TTL) بیشتر به منظور برندسازی مورد استفاده قرار می گیرد. برای بخش مشخصی از بازار هدف تعریف می شود و در مقایسه با BTL و ATL بسیار هدفمندتر طراحی و اجرا میشود، و ROI بهتری دارد.

تبلیغات در گذشته به عنوان شکل یک طرفه ارتباطات بازاریابی در نظر گرفته می شد، که دریافت کننده پیام در موقعیتی نبود که فوراً نسبت به پیام واکنش نشان دهد. که این مورد نیز با ظهور و پیشرفت فن آوری اطلاعات در حال تغییر است. برای مثال، امروزه تکنولوژی تا حدی پیشرفته شده که مخاطبان را قادر می سازد با زدن یک دکمه اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا برنامه مورد علاقه­ شان به دست آورند. در حقیقت، انتظار میرود در آینده ای بسیار نزدیک تبلیغات از حالت ارتباط یک طرفه خارج شده و به مدلی تبدیل شود که تعاملات برند و مخاطب در آن به شدت بالا است. تعاملات برندها و مخاطبینشان بر روی شبکه های اجتماعی مثالی واضح بر این ادعاست.

ویژگی دیگری که در طول تکامل تبلیغات، به شدت در حال تغییر است، این منظر از تبلیغات است که میتواند بلافاصله برای کالاهایی که تبلیغ می شوند، تقاضا ایجاد کرد. در واقع، مشتری میتواند به محض دیدن تبلیغی، آن محصول را خریداری کنند، و هرچه رسانه ها از طریق تبلیغات بیشتر به مخاطبان اجازه تعامل با پیامی که به مخاطبان فرستاده میشود را بدهند، توانایی تبلیغات برای تحریک تقاضا، بهبود خواهد یافت.

 

اهداف اصلی تبلیغات (Advertising)

  • افزایش آگاهی از برند به منظور توسعه جایگاه برند در بازار هدف و فروش بیشتر
  • ترغیب کردن بازار هدف به انجام دادن آنچه که هدف از تبلیغات برند است. (در واقع هدف از تبلیغات ایجاد تشویق بازار هدف به امتحان محصول و یا خرید آن است. برند با انجام تبلیغات، بازار هدف را ترغیب به انجام عملی می نماید که هدف اصلی برند از تبلیغات بوده است.)
  • توسعه و تثبیت جایگاه برند در اذهان بازار هدف، جذب مخاطب بیشتر و جلوگیری از افزایش نرخ پرش مشتریان فعلی.

سه مورد فوق از اصلی ترین اهداف تبلیغات هستند و سایر اهداف تبلیغاتی از این سه مورد نشات می گیرند.

تعریف تبلیغات -برندینگ

اهمیت تبلیغات چیست؟

در دنیای امروز تبلیغات هم برای مشتریان و بازار هدف سودمند است و هم موجب بهبود کسب و کار برندها میشود.

تبلیغات با دادن آگاهی و اطلاعات در مورد محصول و خدمات به مشتری در تصمیم گیری و انتخاب به آنها کمک می کند. تبلیغات هوشمندانه حتی میتواند به بیان تفاوت ها و تمایزات محصولات و خدمات برندها بپردازد.

براین اساس مشتریان بازار هدف باتوجه به نیازشان و بودجه ای که دارند راحت تر میتوانند محصول و یا خدمات مورد نظرشان را انتخاب نمایند. برندهای پیشرو در دنیای امروز میدانند که هرآنچه که در تبلیغاتشان در مورد محصولات بیان می کنند باید واقعی باشد، در غیر این صورت این تبلیغات به نوعی به ضدارزش برای برند تبدیل خواهد شد. براین اساس کسب و کارها برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار باید محصول بهتر با کیفیت و ویژگی های برتر را توسعه و از طریق تبلیغات به بیان آن بپردازند که این امر به بهبود و توسعه جایگاه آنها در بازار کمک می کند.

در حالی که تبلیغات در سرتاسر جهان یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی محسوب می شود، سازمان­ های بازاریابی نقش متفاوتی در تبلیغات بازی می کنند.

برای بعضی از کسب و کار­ها امکان دارد تبلیغات در ابعاد کمی انجام شود و به جای آن بودجه ترفیع بر روی موارد دیگری از ارتقا مانند فروش شخصی توسط تیم فروش، هزینه شود. برای برخی از برندهای کوچک تبلیغات ممکن است شامل تبلیغات گاه به گاه یا فصلی و در مقیاس بسیار کوچک، مانند تبلیغ در قسمت های کوچکی از بخش ­های طبقه بندی شده در روزنامه ­های محلی باشد.

اما بیشتر کسب و کار­های موفقی که جدا از  کوچک و بزرگی سایزشان بر تبلیغات برای تحقق سه هدف اصلی ذکر شده آن تکیه می کنند، اکثرا نسبت به رقبایشان موفق تر هستند و از جایگاه بهتری در بازار هدف برخوردارند. اینگونه شرکت ها برنامه های بازاریابی مدونی دارند که تبلیغات بخشی از آن است.

انواع تبلیغات(Advertising)

تبلیغات را بر اساس کانال ارتباطی (بسترارائه تبلیغات) و یا پیامی که منتقل می کند، می توان دسته بندی کرد :

انواع تبلیغات براساس کانال های ارتباطی (بستر تعامل با مخاطب، Medium)

  • تبلیغات چاپی Print Advertising
  • تبلیغات رسانه ای Broadcast Advertising
  • تبلیغات محیطی Outdoor Advertising
  • تبلیغات دیجیتالی Digital Advertising
  • تبلیغات ادغامی / همکار Product /Brand Integration : (معرفی و استفاده از برند یا محصولی در حین نمایش یا ارائه برندی دیگر، مثل (Product placement)
  • تبلیغات تلفنی Phone Advertising

برخی ازانواع تبلیغات بر اساس پیام انتقالی

همانطور که در اهداف تبلیغات نیز گفته شد، تبلیغات صرفا به منظور افزایش فروش برای برند در نظر گرفته نمیشود.

گاهی برندها برای تاثیر گذاری مثبت در ذهن بازار هدف تبلیغاتی را در مورد مسئولیت های اجتماعی برند در نظر میگیرند. در مواقعی نیز تبلیغات جنبه ی توجیه و اطلاع رسانی از ترکیب دو برند و تشکیل برند جدید خبر می دهد.

گاهی برندها در تبلیغاتشان از بسترهای خدمات دولتی و نیمه دولتی به  منظور افزایش آگاهی و آموزش عمومی استفاده میکنند، همچنین در مواردی که از جانب برند یا رقبایش تاثیرات منفی در بازار هدف به وجود آمده باشد، پیام تبلیغات برای رفع این ضد ارزش و جایگاه یابی مجدد برند در اذهان بازار مصرف در نظر گرفته میشود.

یادمان باشد در دنیای رقابتی امروز، تبلیغات اگر هوشمندانه و هدفمند تهیه و اجرا نشود، نه تنها برای برندها اثربخشی ندارد بلکه موجب هدررفتن بودجه بازاریابی برند، اغفال بازارهدف، و از دست دادن مشتریان بالفعل برند خواهد شد.

بنابراین قبل از انجام هرگونه تبلیغاتی، استراتژی های بازاریابی برند، تحلیل بازار و رقبا، و شناخت مخاطبین برند را در دستور کار خود قراردهید.