بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

به احتمال زیاد در سال های اخیر مفاهیم جدیدی در حوزه بازاریابی از قبیل بازاریابی چریکی به گوشتان خورده است. این تکنیک از علم بازاریابی به تازگی در ایران هم رشد کرده و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

ابتدا باید اشاره کرد که این مفهوم توسط جی کنراد لوینسون مطرح شد. ایشان در سال ۱۹۸۴ کتابی با نام بازاریابی پارتیزانی را منتشر کرد که در آن در خلال معرفی این تکنیک، بر این موضوع تمرکز کرد که یک شرکت کوچک چگونه می‌تواند با بودجه کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

در واقع می توان گفت که بازاریابی هنر تغییر دادن عقاید مردم و یا حفاظت از عقاید آنها است. البته به شرط این که آنها تمایل به همکاری با شما را داشته باشند. شما باید برای موفقیت در بازاریابی چریکی، کاری کنید که مردم نوع و سبک محصول مصرفی خود را تغییر دهند و یا نوعی از محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشته است. البته که چنین تغییری در یک لحظه یا یک ماه و یک سال میسر نمی شود و درست به همین خاطر است که بازاریابی را یک فرآیند می نامند نه یک رویدادی که در لحظه اتفاق می افتد.

گاهی اتفاق می افتد که فرایند بازاریابی شما از چندین رویداد تشکیل می شود و یک بازاریاب چریکی به روشنی می داند که بازاریابی او از مراحل آغاز و میانه تشکیل شده است ولی نمی تواند پایانی برای آن متصور شود. در واقع در دنیای تجارت امروز، روش بازاریابی چریکی بسیار پرکاربرد بوده و سرشار از خلاقیت و نوآوری می باشد.

بازاریابی چریکی بخش زیادی از برنامه ها و استراتژی ها را برای توسعه و حفظ یک کسب و کار به کار می گیرد. بازاریابی چریکی اهداف متعددی را پیگیری می کند. این تکنیک به شما راهکارهای جدید برای پرهیز از بروز تکرار و تقلید بی هدف ارائه می دهد که مانع از دلزدگی مخاطب و افزایش بی نتیجه هزینه ها می شود.

به بیان دیگر در این شیوه، فعالیت های تبلیغاتی بر مبنای کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش جاذبه، ماندگاری و تاثیرگذاری پیام های تبلیغاتی در ذهن خریداران و مصرف کنندگان شکل گرفته است.

مهمترین مزیت بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی در نظریه های مدیریت بازاریابی، به عنوان بازاریابی بدون هزینه نیز شناخته می شود. در واقع بازاریابی چریکی شیوه ای از برنامه های بازاریابی است که در آن تلاش بر استفاده از ترویج کننده هایی بر پایه نوآوری و خلاقیت و برخلاف شرایط روتین انجام شود که دارای حداکثر بازدهی ممکن باشد.

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی یک روش نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت های تبلیغاتی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به شیوه ای اجرا می شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی یکی از انواع بازاریابی های غیر مستقیم یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است.

این شیوه نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با استفاده از حداقل منابع است. ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای ناب برای روشهای بازاریابی، جزء لاینفک بازاریابی چریکی است.

بازاریابی سنتی همواره پر هزینه بوده و این هزینه به اندازه ای بالا می باشد که از آن به عنوان معایب این شیوه یاد می شود. تا آنجا که اغلب مدیران شرکت های کوچک علی رغم علاقه به بهره گیری از آن، امکان تقبل هزینه های آن را ندارند. بازاریابی چریکی پاسخ مناسبی به این نیاز شرکت های کوچکی می باشد که بودجه کلانی برای برنامه های بازاریابی خود ندارند. به همین خاطر مدیران در بازاریابی چریکی هفتاد درصد بودجه های خود را صرف تبلیغات و سی درصد را نیز صرف سایر ابزارهای بازاریابی می نمایند.

بازاریابی چریکی در راتین

در کشور ما کمپین های چریکی معدودی اجرا می شود. بعضی از آنها کپی نمونه های موفق خارجی بوده اند و بعضی کاملا وطنی! ولی ما هر چه جستجو کردیم گزارشی از عملکرد این کمپین ها در اینترنت پیدا نکردیم.

ما در آژانس تبلیغاتی خود از تابستان ۹۸ شروع به اجرا و استفاده از این کمپین های خلاقانه کردیم که نقش زیادی هم در افزایش برندآگاهی (brand awareness) راتین داشت.

همچنین با هدف آموزش و شفاف سازی، گزارشات کاملی از مراحل ایده پردازی تا اجرای این کمپین ها منتشر کردیم که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

کمپین اول: نقل و نبات

در این کمپین بازاریابی چریکی، بسته های نقل و نبات را با شعار مثل نقل و نبات نصب بگیر برای مخاطبین کمپین ارسال کردیم.

کمپین چریکی نقل و نبات آژانس راتین
این کمپین با هدف آگاهی بیشتر نسبت به کمپین های نصب اپلیکیشن از طریق گوگل ادز کلید خورد. البته در کنار گوگل ادز و بسته های نقل و نبات، سعی کردیم با ارائه گزارش کمپین های نصب اپ راتین، برند خود را هم به عنوان مهره تاثیرگذار در این حوزه از بازار تبلیغات آنلاین مطرح کنیم.

کمپین دوم: راحت بخواب

در کمپین دوم که در پاییز ۱۳۹۸ اجرا کردیم برای حدود ۳۰۰ نفر از مشتریان وفادار و مشتریان بالقوه و افراد تاثیرگذار بازار تبلیغات و کسب و کارهای آنلاین بالش هایی را ارسال کردیم که روی آن نوشته بودیم: راحت بخواب، کمپینت نمی خوابه!

گزارش کمپین چریکی راحت بخواب - آژانس راتین

هدف این کمپین، عبارت بود از معرفی به روز رسانی جدید پنل شارژ گوگل ادزمان که همان پشتیبانی ۲۴ ساعته می باشد. پیشنهاد می کنیم گزارش کامل کمپین بازاریابی چریکی راحت بخواب و نکاتی که از آن آموختیم را هم بخوانید.

منبع