۶۰ مدل بازاریابی که همه باید بدانند

60 مدل بازاریابی که همه باید بدانند

۶۰ مدل بازاریابی که همه باید بدانند

بازاریابی چیست؟ در حقیقت برای یک فرد صاحب کار مساوی با ارتقا کسب و کار است که عامل اصلی رشد خیلی از کسب و کارها است. مدل های  متنوع  مارکتینگ Marketing که متناسب با نیازها به کار گرفته می شود عامل اصلی رشد است.  بازاریابی حوزه‌ای است که هر کسب و کاری برای رشد و توسعه به ابزارهای آن نیازمند است.

انواع مدل بازاریابی که عامل اصلی رشد و سود آوری بیشتر خیلی از کسب و کارها است که روش‌های متنوعی و متناسب با نیازها، برای رشد و ارتقا کسب و کار به کار گرفته می شود. در این مطلب به معرفی مهم ترین روش های بازاریابی میپردازیم:

  • ATL MARKETING

تبلیغات Above the Line advertising :

اولین مدل بازاریابی، بازاریابی خطی  یعنی با استفاده از رسانه های جمعی، در اطراف مخاطبان گسترده تری قرار می گیرد ، یا همان تبلیغات بالای خط  (اغلب به نام Promotion Line زاabove/ بالای خط  / marketing ATL / تبلیغات ATL) فعالیتهای تبلیغاتی را تشکیل می دهند که عمدتا غیر هدفمند و گسترده هستند. هدف از  ATL بیشتر ساختن نام تجاری  ( برند)  و اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصول است. به زبان ساده تر تبلیغات ATL شامل استراتژی های بازاریابی انبوه ( mass marketing strategies)  است که عمدتا بی هدف هستند و بروی ساختن نام تجاری تمرکز دارند. مانند تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی ،  روزنامه و مجله های غیر تخصصی . این برعکس مارکتینگ زیر خط است، که بازاریابی خاص و هدفمند است.

قدرت بالای استفاده از مدل های بازاریابی دستیابی به مشتریان بالقوه است. واضح ترین مثال بازاریابی خطی، تبلیغات تلویزیونی است. تبلیغ ۳۰ ثانیه ای در نیمه وقت می تواند بیش از ده ها میلیون تماشاگر داشته باشد.

 

  • بازاریابی مبتنی بر حساب

Account-based marketing

دومین مدل بازاریابی، بازاریابی بر اساس حساب، یک استراتژی B2B است که مشتریان با حساب خاص و نوع کاربریشون را هدف قرار می دهد.  محبوبیت این  مدل بازاریابی که مبتنی بر حساب در B2B ، در حال افزایش است. زیرا بر ارتباطی تکیه می کند که گروه های مخاطب را با دقت و محدود تعریف می کند و نه رویکرد پراکنده.

ABM فعالیتهای بلندمدت را شامل می شود و تمرکز زیادی بر تنظیم محتوا با مخاطبان دارد، نه تنها برای حسابهای منتخب بلکه برای افراد منتخب در یک شرکت خاص. در نتیجه ، سرعت را افزایش می دهد و به گسترش کسب و کار با حساب های جاری کمک می کند.

Account Based Marketing با ایجاد بخش های معنی دار و سپس شناسایی برنامه های بازاریابی قابل شخصی سازی برای آن دسته از کانال هایی که بیشترین تأثیر را برای آن ها دارند (رویداد ها، وب سایت، ایمیل و وبینار) آغاز می شود. استراتژی هر شرکت از ترکیب تاکتیک های خاص خود استفاده می کند.

  • بازاریابی اکتسابی

Acquisition marketing

سومین مدل بازاریابی، بازاریابی اکتسابی شامل راهبردهای خاصی برای مارکتینگ محصولات و خدمات شما به مشتریان جدید است.  این مدل بازاریابی که اکتسابی است با سایر روشهای بازاریابی متفاوت است زیرا به طور خاص مصرف کننده هایی را هدف قرار می دهد که از برند شما مطلع شده اند و قصد خرید دارند. فرایند جذب و حفظ مشتریان جدید از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال است. این ابزار ترکیبی از رسانه ها ، منابع آنلاین و ابزارهای تعامل برای ارتقای آگاهی در مورد کسب و کار است.

مدل بازاریابی اکتسابی می تواند شامل چندین تاکتیک برای تبدیل یک وب سایت به موتور تولید کننده اصلی باشد، از جمله ارائه محصولات رایگان، راه اندازی مراکز آموزشی، تقویت نسخه نویسی در سایت، بهینه سازی نرخ تبدیل و بهینه سازی لید یا سرنخ.

حتی ممکن است شامل یک استراتژی بهینه سازی و پرورش برای تسهیل دور زدن بین بازاریابی و فروش باشد.

سئو نمونه ای از بازاریابی اکتسابی است. همچنین چیزی است که در پس زمینه کار می کند. یکی از بهترین (و ساده‌ترین) راه‌های بهبود محتوای شما و افزایش ترافیک اصلی، بهینه‌سازی پست‌های قدیمی وبلاگ است.

  • Affiliate marketing

بازاریابی وابسته

چهارمین مدل بازاریابی، بازاریابی مشارکتی یا افیلیت مارکیتینگ: فرایند کسب درآمد (بصورت کمیسیون) است هر بار که محصولات یا خدمات یک شرکت را تبلیغ می کنید و فروش را پیش می برید. مدل بازاریابی وابسته فرایندی است که طی آن یک شرکت وابسته برای مارکتینگ محصولات شخص یا شرکت دیگر کمیسیون دریافت می کند. شرکت وابسته بدنبال محصولی است  که از آن بتواند سود کند، سپس آن محصول را تبلیغ می کند و از هر فروشی که انجام دهد، بخشی از سود را به دست می آورد. فروش از طریق پیوندهای وابسته از یک وب سایت به وب دیگر پیگیری می شود. مدل بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing)، با عناوین بازاریابی پورسانت، بازاریابی رابطه‌ای، مشارکت در فروش نیز شناخته می‌شود.

 

  • Affinity marketing

پنجمین مدل بازاریابی، بازاریابی وابسته مفهومی است که شامل مشارکت بین یک شرکت (تأمین کننده) و سازمانی است که افرادی را با منافع یکسان هستند را گرد هم می آورد تا مشتریان ، خدمات و محصول یا نظرات خود را افزایش دهند. این مشارکت به عنوان گروه قرابت شناخته می شود. این مدل بازاریابی به عنوان بازاریابی مشارکتی نیز شناخته می شود ، ایجاد مشارکت های استراتژیک و سودمند متقابل است.

افیلیت مارکتینگ یک رابطه خالص مبتنی بر عملکرد است، که در آن شما محصولات یا خدمات شخص دیگری را می فروشید و برای این کار پاداش دریافت می کنید. اما افینیتی مارکتینگ وابستگی بسیار جامع تر از این است.

  • Agile marketing 

بازاریابی چابک

ششمین مدل بازاریابی، بازاریابی چابک به بازاریابان اجازه می دهد تا به تغییرات بازار واکنش سریع نشان دهند. کمپین های مختلف تولید کنند که بتوان آنها را در طول زمان آزمایش و بهینه سازی کرد. در اصل مدل بازاریابی چابک یک رویکرد بازاریابی تاکتیکی است که در آن تیم ها تلاش های جمعی خود را بر روی پروژه های با ارزش بالا شناسایی و متمرکز می کنند. آنها را با همکاری تکمیل می کنند، تأثیر آنها را اندازه گیری می کنند، و سپس به طور مداوم و تدریجی نتایج را در طول زمان بهبود می بخشند.

  • (Alliance Marketing)

بازاریابی ائتلافی

یکی دیگه از مدلهای بازاریابی، بازاریابی ائتلافی (Alliance Marketing): اتحاد بین دو یا چند کسب‌وکار برای استفاده از منابع، که  به منظور اشتراک استراتژی بازاریابی، برای ایجاد یا خلق ارزش خاص استفاده می شود. به عنوان مثال، در یک اتحاد استراتژیک، شرکت A و شرکت B منابع ، قابلیت ها و شایستگی های اصلی خود را برای ایجاد منافع متقابل در طراحی، تولید یا توزیع کالا یا خدمات ترکیب می کنند.

مدل بازاریابی غافلگیرانه یا کمینی  ambush marketing  یک استراتژی در مارکتینگ است که در آن تبلیغ کننده یک رویداد را پنهان می گذارد تا در برابر سایر تبلیغ کنندگان در زمان و شرایط خاص  ارائه تا رقابت کند و در نهایت پیروز شود. به عنوان مثال دو برند در مقابل کمپین تبلیغاتی یکدیگر حضور پیدا میکنند و باهم در کمپین به بازی و مشاجره و برد میپردازند. مثل بازاریابی کمین Audi  ، BMW و Bentley

 

  • Article marketing

بازاریابی مقاله

هشتمین مدل بازاریابی، بازاریابی مقاله شاخه ای از بازاریابی محتوا است. این نوعی تبلیغات است که در آن شرکت ها مقاله های کوتاهی را در طیف وسیعی از رسانه ها می نویسند و توزیع می کنند.

استفاده از مدل بازاریابی مقاله ای در هر شغلی ضروری است. زیرا با ارائه اطلاعات از محصولات ، خدمات و نکات حائز اهمیت برای خوانندگان موثر است

  • Augmented marketing

بازاریابی تقویتی

نهمین مدل بازاریابی، بازاریابی تقویت شده، یعنی  با افزودن ایده ارزش به یک پیشنهاد از طریق یک پیشنهاد اضافی و ابتکاری است.

کلمه “تقویت شده” به معنای “بزرگتر شدن در اندازه یا ارزش” است. بنابراین با استفاده از مزایای اضافی، شانس فروش را افزایش می دهد.

 

  • Behavioral marketing

بازاریابی رفتاری

دهمین مدل بازاریابی، استراتژی بازاریابی رفتاری یعنی هدف قرار دادن مشتریان یا مشتریان بر اساس اقدامات خاصی است که آنها  انجام می دهند. اغلب در زمینه تبلیغات دیجیتال به آن اشاره

می شود، Behavioral Marketing بر اساس مجموعه ای از تعاملات مشتریان و مشتریان احتمالی است. بطور مثال: بازدید از وب سایت ، سابقه جستجو ، معاملات ، و غیره

بازاریابان از تقسیم بندی رفتاری برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان  بر اساس اقداماتی خاص انجام می دهند.

  • Black hat marketing

بازاریابی کلاه سیاه

از انواع دیگر مدلهای بازاریابی، مدل بازاریابی کلاه سیاه Black hat seoاستفاده از استراتژی های غیراخلاقی برای ارتقاء تجارت آنلاین است. برخلاف استراتژی های اخلاقی “کلاه سفید” ، استراتژی های کلاه سیاه برای تحقق اهداف خود از فریب و دستکاری استفاده می کنند.

  • Brand marketing

بازاریابی برند

دوازدهمین مدل بازاریابی، برند مارکتینگ بازاریابی برند در حال شکل گیری درک عمومی از نام برند شما و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف از طریق قصه گویی، خلاقیت، طنز و الهام است. هدف در اینجا تامل برانگیز و ایجاد بحث است تا نام برند  شما به خاطر سپرده شود و با احساسات مثبت همراه باشد.

این مدل بازاریابی بر اساس ترویج هویت و ارزشهای برند به جای محصول یا خدمات است.هنگامی که صحبت ازمدل بازاریابی برند می شود یا همان برند مارکتینگ، هدف اصلی آن افزایش آگاهی و دید برند و افزایش شناخت برند شما است.

در بسیاری از موارد، احساسات نقش مهمی در رفتار مشتری ایفا می کنند و این دقیقاً همان چیزی است که برندهای موفق هنگام طراحی استراتژی های برند مارکتینگ خود در ذهن دارند.

برای شروع برند مارکتینگ یا بازاریابی با نام تجاری، باید به طور عمیق شخصیت خریدار خود را بشناسید و بدانید که چه چیزی در آنها تأثیر می گذارد. شما همچنین باید موقعیت خود را در بازار و آنچه شما را از سایر رقبا منحصر به فرد می کند، در نظر بگیرید. این می تواند به شکل گیری ارزش ها و آنچه که شما طرفدار آن هستید کمک کند و به شما نکته هایی برای کمپین های قصه گویی بدهد

  • Brick and mortar marketing 

بازاریابی خشت و ملات

مدل بازاریابی خشت و ملات، به یک تجارت سنتی در خیابان اشاره می کند که محصولات و خدمات را به صورت حضوری در دفتر یا فروشگاهی که این شرکت مالک یا اجاره می دهد به مشتریان خود ارائه می دهد. خواربارفروشی محلی نمونه ای از شرکت های تولید کننده آجر و ملات هستند.

در واقع به شرکتهایی اطلاق می‌گردد که در اصطلاح از خشت و گل تشکیل شده‌اند یعنی وجود خارجی دارند. این تعریف در مقابل کسب وکارهای مجازی یا Bricks and clicks بیان می‌گردد.

  • Business to business [B2B] marketing

مدل بازاریابی مشاغل به مشاغلB2B ( که B-to-B )نیز نامیده می شود، نوعی معامله بین مشاغل است، مانند معاملاتی که شامل تولید کننده و عمده فروش، یا عمده فروش و خرده فروش می شود.مشاغل به مشاغل به مشاغلی اطلاق می شود که بین شرکت ها انجام می شود و نه بین یک شرکت و مصرف کننده فردی.

(کسب و کار به کسب و کار)

  • Business to consumer [B2C] marketing

مدل بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده (B2C) به فرایند فروش مستقیم محصولات و خدمات بین یک تجارت و مصرف کنندگان که مصرف کنندگان نهایی محصولات یا خدمات آن هستند، اشاره دارد. بیشتر شرکت هایی که مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند را می توان شرکت های B2C نامید.

این مدل بازاریابی یک مدل خرده فروشی است که در آن محصولات مستقیماً از یک کسب و کار به کاربر نهایی منتقل می شوند که کالا یا خدمات را برای استفاده شخصی خریداری کرده است.

  • Business to people [B2P] marketing

مدل بازاریابی B2P یا Business to People مجموعه ای از استراتژی ها برای دستیابی به پاسخ ایده آل بین کاربر نهایی و کسب و کار است. تصدیق می کند که مشاغل نیستند که تصمیمات خرید را می گیرند، بلکه مردم مسئول تصمیم گیری در این زمینه هستند. این مدل بازاریابی مبتنی بر یک رویکرد شخصی تر، که به دنبال ارتباط با مردم در سطح صمیمی تری نسبت به تبلیغات معمولی است.

مدل بازاریابی تجاری بین افراد توسط هر شغلی که مایل و قادر به دریافت بازخورد از مشتریان جداگانه است، انجام

می شود، خواه این مشتریان مصرف کننده نهایی باشند یا سایر مشاغل با مشتریان خود. بازاریابی مشاغل به افراد (B2P) به چنین افرادی منحصر به فرد توجه می کند، که هرگز در بخش بندی بازار کمپین روزانه B2C توصیف

نمی شوند.

کسانی که درمدل بازاریابی B2P مشارکت دارند به مشتریان برند خود نه تنها به عنوان سازمانهای ساده، بلکه به عنوان افراد فردی با خواسته ها، انتظارات و سلیقه های منحصر به فرد مراجعه می کنند.

  • Buzz marketing

بازاریابی یک مدل بازاریابی ویروسی است که بر حداکثر رساندن پتانسیل دهان به دهان یک کمپین یا محصول خاص متمرکز شده است. این مکالمات می توانند بصورت آنلاین یا آفلاین انجام شوند. هنگامی که به درستی انجام شود ، می تواند ترافیک آنلاین ، دنبال کنندگان اجتماعی و البته فروش و مشتریان را افزایش دهد.

مدل بازاریابی Buzz یک استراتژی بازاریابی ویروسی است که از محتوای خلاقانه ، رویدادهای تعاملی و تأثیرگذاران جامعه برای ایجاد بازاریابی دهان به دهان و پیش بینی محصول یا خدماتی که یک برند در شرف راه اندازی است، استفاده می کند.

استراتژی های بازاریابی نام تجاری Buzz توسط برند های معروف مانند اپل، استارباکس و بسیاری دیگر با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. اگر می خواهید نحوه راه اندازی یک کمپین سودآور پر سر و صدا را بیاموزید، این استراتژی بازاریابی چگونه می تواند به نفع کسب و کار شما باشد و برخی از نمونه های برتر و غیرمنتظره بازاریابی buzz را ببینید، در مکان مناسب هستید!

بازاریابی Buzz زمانی بهترین کار را می کند که با عوامل تأثیرگذار تماس بگیرید و برنامه ای برای ایجاد سر و صدا در اطراف نام  برند خود داشته.

  1. Call centre marketing

این مدل بازاریابی مبتنی بر تماس های ” سرد” که توسط نمایندگان مرکز تماس از طرف نام تجاری یا برند از یک مرکز تماس انجام می شود.

 

 

  • Call to action [CTA] marketing 

مدل بازاریابی فراخواندن برای اقدامی خاص از یک کمپین بازاریابی است که مخاطب را به انجام کاری خاص ترغیب یا متقاعد می کند. به طور معمول، این اقدام منجر به ورود کاربر به نوعی در قیف فروش می شود.

  • Catalogue marketing

یک نوع بازاریابی مستقیم بر اساس ارسال کاتالوگ محصولات برای نمایش محصولات یا خدمات به خانه ها است که بیشتر مورد توجه خرده فروشان می باشد. این مدل بازاریابی قدیمی که قدیمی به نظر برسد، ولی  به طور غیر قابل باوری، مردم هنوز دوست دارند بتوانند از طریق یک فهرست، دسته بندی کنند.

 

  • Celebrity marketing

بیست و یکمین مدل بازاریابی، بازاریابی بر اساس افراد مشهور برای تایید یک محصول یا خدمات در راستای فروش بیشتر استفاده شود. یعنی حمایت سلبریتی ها به معنای واقعی کلمه نوعی تبلیغات است زیرا مصرف کنندگان می توانند با کسی ارتباط برقرار کرده و با او هویت پیدا کنند.

با این روش سریعترین و آسانترین راه را برای شرکتها در ایجاد ارتباط تجاری در ذهن مصرف کنندگان ایجاد میکند. در واقع به آن محصول اعتبار فوری می بخشد.

  • Cause marketing

بازاریابی سببی

بازاریابی سببی یک مدل بازاریابی است که به نوعی مسئولیت اجتماعی شرکتی را در بر میگیرد که در آن کسب و کار یک کمپین بازاریابی را راه اندازی می کند که به دو هدف ایجاد بازده و افزایش رفاه اجتماعی خدمت می کند.  مشاغل در امور خیریه شرکت می کنند و برای بهبود جامعه تلاش می کنند.

چنین برنامه هایی شامل هر کاری است که برای یک هدف خوب انجام شده است، از اهداء پول گرفته تا کار داوطلبانه. زیرا بازاریابی در این دسته گسترده قرار می گیرد و بسیار تاثیرگذار است.

نکته بسیار مهم این است که بازاریابی تنها زمانی جواب می دهد که شما دلیلی پیدا کنید که هم کسب و کار و هم مشتریان آن به آن اهمیت

می دهند.

  • Channel marketing

بازاریابی کانال

بازاریابی کانال هرگونه استراتژی بازاریابی است که به محصول یا خدمات کمک می کند تا سریعتر و کارآمدتر به مصرف کننده برسد. در تجارت، “کانال” عبارت است از تمام فعالیتها و افرادی که درگیر چیزی از تولید به مصرف هستند. این موارد مانند تولید کنندگان، عمده فروشان، توزیع کنندگان، خرده فروشان و موارد مشابه است. انواع کانال مارکتینگ:  Single Channel / Omni Channel / Cross Channel

  • Cloud marketing

بازاریابی ابری

مدل بازاریابی ابری نوعی بازاریابی دیجیتالی است که شرکت ها برای بازاریابی آنلاین محصول یا خدمات با استفاده از ابزارها و برنامه های متعدد از آن استفاده می کنند.

برای بازاریابی آنلاین محصولات ، از برنامه های آنلاین مانند وب سایت ها ، برنامه ها ، پورتال های وب ، بسترهای رسانه های اجتماعی مانند

فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر و غیره استفاده می کنند ، بنابراین ، این برنامه ها محصولات را بر روی سیستم عامل خود برجسته می کنند.

 

Field Marketing

بازاریابی میدانی

مدل بازاریابی میدانی، به عنوان فروش رو در رو، یک نوع بازاریابی سنتی است که شامل بیرون آمدن برای تبلیغ مستقیم محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف می شود. در نتیجه این کار را با توزیع نمونه محصولات، ارائه نسخه نمایشی محصول یا اعلامیه در یک جامعه انجام می شود.

مدل بازاریابی میدانی، مبتنی بر ملاقات فیزیکی مشتریان بالقوه در یک مکان مشخص یعنی برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای بازاریابی و فروش به صورت رو در رو و مستقیم در مکانهایی که مخاطب حضور فیزیکی دارد.

 

 Controversial Marketing

بازاریابی جنجالی

مدل بازاریابی بر اساس گفتگوهایی که اولویت محصول، خدمات یا نیازهای مصرف کننده را دارند.

این مدل بازاریابی جنجالی یا بحث برانگیز از موضوعات بحث برانگیز برای جلب توجه به کمپین های بازاریابی استفاده می کند. هدف آن قطبی کردن مخاطبان نیست، بلکه توجه آنها را جلب می کند و بحث ها را برمی انگیزد.

مزایای مدل بازاریابی جنجالی این است که پتانسیل ویروسی شدن و ایجاد سر و صدا در اطراف نام برند را دارد. نظر مخاطبان و ترجیحا نظرات مخاطبان هدفش را به سمت خود جلب کند. هزینه این مدل بازاریابی پایین و قدرت افزایش آگاهی از برند بالا می باشد.
لازم به ذکر است در دنیای دیجیتالی امروز بیشترمواقع  مدل بازاریابی بحث برانگیز با انتقاد به یک موضوع مهم انجام می‌شود.

Persuasive Marketing

بازاریابی متقاعد کننده

بیست و هفتمین مدل بازاریابی، بازاریابی متقاعد کننده مبتنی بر احساسات کاربران و تأثیر روی آنها می باشد. هدف این است که مخاطب چیزی را احساس کند و آن را با نام برند مرتبط کند.

تکنیک های زیادی از جمله اصل کمیابی یا افزودن ۹۹ به قیمت وجود دارد که می تواند مصرف کنندگان را در خرید محصول یا خدمات ترغیب کند. بازاریابی که از دانش روانشناسی انسان برای اصلاح نظرات  یا دعوت به اقدام استفاده می کند.

مدل بازاریابی متقاعد زمانی کارآمد است که شخصیت خریدار خود را ( پرسونای هدف )درک کرده و بدانید که چه چیزی برای مخاطبان مورد نظر تاثیر می گذارد.

مدل بازاریابی متقاعد سازی درتبلیغات  برای جذب مخاطب بسیار کاربرد دارد، بعنوان مثال: نمایش دادن یا به تصویر کشیدن بجای نوشتن یا گفتن به مخاطبان در مورد مزایای محصول، یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه و دریافت پاسخ احساسی است.

مشخص است که حوله های کاغذی نیکول نمی توانند انگور را به کشمش تبدیل کنند، اما این تبلیغ قدرت جذب محصول را به روشنی روشن و هوشمندانه نشان می دهد، بدون نوشتن یک خط کپی رایتینگ.

Customer Marketing

 بازاریابی مشتری

بیست و هشتمین نوع بازاریابی بازاریابی مشتری که بر خلاف بازاریابی اکتسابی است، در آن تمرکز بر کسب مشتریان جدید است. بازاریابی مشتری بر حفظ مشتریان فعلی شما متمرکز است. هدف نهایی این است که مشتریان خود را با محصول یا خدمات خود و همچنین خدمات عالی به مشتری، سعر بر خوشحال کردن شوید تا آنها را به حامیان برند تبدیل کنید.

در این نوع بازاریابی تاکید به بهبود مداوم تجربه مشتری است، یعنی تأثیری که پس از ارائه خدمات از مشتری باقی می‌گذارید از همه چی مهمتر است.

 Word-of-Mouth Marketing

بازاریابی دهان به دهان

حرف و نظر چه کسی مورد اعتماد است؟

نظر دوستتان یا یک برند؟ پاسخ واضح است.

به همین دلیل است که بازاریابی دهان به دهان بسیار قدرتمند است. بدون اجبار و فشار به مخاطب برای متقاعد سازی برند در جایگاه خود قرار میگیرد.

 

مدل های بازاریابی را باید شناخت و آگاه بود که در کجا و چگونه از آنها در زمان مناسب استفاده کرد. در همه عرصه ها، متخصصین آن حوزه، برای سازماندهی و نظم دهی به ساختار کسب و کار از مدل های بازاریابی کمک می گیرند. به صورت کلی، اطلاعات به صورت عمده به ساختار مدل وارد شده و طی فرایند مشخص، خروجی اطلاعات در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. اطلاعات خروجی، دسته بندی خواهند شد و از این رو تصمیم گیری را برای افراد راحتتر خواهند کرد.

پس می توان گفت مدل ها برای تحلیل، ارزیابی و در نهایت تصمیم گیری ناشی از اطلاعات به کار می روند.داشتن یک مدل ساده و روشن به شما یک چارچوب برای ارزیابی آنچه می خواهید انجام دهید، ارائه می دهد. همچنین مدل ها در داشتن برنامه رشد و ارزیابی عملکرد رقبا در جهت رسیدن به هدف کسب و کارها کمک می کنند.

انواع مدل های رایج بازاریابی

مدل بازاریابی آیدا

مدل بازاریابی آیدا برای اولین بار در سال ۱۸۹۸ توسط المو لویس معرفی شد. مدل بازاریابی آیدا یکی از معروف ترین مدل های بازاریابی است که بازاریابان و فروشنده ها برای بازاریابی، فروش و همینطور تبلیغات موثر از آن استفاده می کنند. در واقع مدل آیدا هر یک از بخش هایی که شخص به طور غیر ملموس به منظور کامل شدن فرآیند خرید طی کند، را پوشش می دهد. مدل بازاریابی آیدا شامل ۴ بخش آگاهی، علاقه، خواستن و اقدام می شود.

برای مثال به مدل بازاریابی آیدا در تبلیغات شبکه های اجتماعی( اینستاگرام) پرداخته خواهد شد، زمانی که شما بنر یا تیزری را برای تبلیغات خود در اینستاگرام آماده کرده و بنر یا تیزر شما به نمایش گذاشته می شود، شما مخاطبان را از وجود خود آگاه کرده اید و در ادامه با توضیحات، متن و یا شعار تبلیغاتیتان مخاطبان را علاقمند کرده و آنها می خواهند وارد پیج شما شوند و در آخر اگر محتوای شما در دسترس باشد و بازاریابی محتوایی درستی را انجام داده باشید، آنها صفحه شما را به عنوان اقدام، فالو می کنند.

مدل بازاریابی بوستون(BCG)  

ماتریس بوستون یک نمودار ساده است که از ۴ بخش جداگانه تشکیل شده است و محور افقی آن نشان دهنده سهم نسبی شما از بازار است که مقدار آن از تقسیم سهم بازار شما بر سهم بازار بزرگترین رقبایتان بدست می آید و محور عمودی آن نشان دهنده ی سرعت رشد بازار است. ۴ بخش مختلف این ماتریس شامل سگ، گاو، علامت سوال و ستاره است. بخش سگ نشان دهنده محصولاتی است که سهم بازار پایینی نسبت به رقبا دارند و سرعت رشد بازار نیز پایین و گاهی حتی صفر است.

در بخش گاو اشاره به محصولاتی است که سهم بازار و سود خوبی دارند، اما سرعت رشد آنها پایین است. در بخش علامت سوال، سهم بازار این محصولات در حال حاضر پایین است؛ اما با توجه به رشد بالای بازار، با استراتژی‌های مناسب و سرمایه‌گذاری، این محصولات می‌توانند تبدیل یه یک گاو شیرده یا حتی ستاره شوند. بخش ستاره، بخشی است که اکثر کسب و کارها علاقمند هستند تا محصولاتشان در این بخش قرار بگیرد؛ چرا که هم سهم بازار خوبی دارند و هم سرعت رشد آن بازار بالا است.

انواع مدل بازاریابی | ماتریس bcg

فرض کنید محصولی را با نام z ، تولید کرده‌اید و این محصول مورد استقبال مردم قرار گرفته است و به نوعی به بخش گاوهای شیرده اضافه می‌شود. محصول شما به سود دهی مورد نظر رسیده و در بخش ستاره‌‌ها قرار دارد، حال وقت آن است که از سود آن برای بخش‌های دیگر که به نوعی علامت سؤال‌ های جدید می‌باشند، استفاده کنید. چرا که ممکن است این محصول تا مدتی بعد، دیگر مثل گذشته مورد استقبال قرار نگیرد اما همچنان سود مناسبی را برای شما داشته باشد.

در این زمان شما باید به فکر علامت سؤال‌ها یا همان محصولات جدید خود باشید تا بتوانید آن‌ها را به ستاره‌‌ها یا به نوعی محصولات با سوددهی ایده ال تبدیل نمایید. مسلماً بعد از مدتی محصول z به سگ‌ها تبدیل خواهد شد و باید از شر آن خلاص شوید. پس بهتر است نهایت استفاده را در زمان مناسب از این محصول داشته باشید.

مدل بازاریابی سوستاک

مدل بازاریابی سوستاک چارچوبی را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید انواع مختلفی از برنامه های دیجیتال را برای کارتان ایجاد کنید. جالب است بدانید که این مدل به عنوان سومین مدل محبوب در میان کاربران معرفی شده است و علت محبوبیت آن نیز آسان سازی فعالیت ها به واسطه ی برنامه ریزی دقیق است. زمانی که اجزای مدل sostac در کنار یک دیگر قرار می‌گیرند، شبیه به تکه‌های پازل عمل می‌کنند و در نهایت یک بیگ پلن را تشکیل می‌دهند که می‌تواند شما را برای طراحی استراتژی بازاریابی کمک کند. در میان مدل‌های بیشماری که برای بازاریابی و از جمله دیجیتال مارکتینگ معرفی می‌شود، مدل بازاریابی sostac اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدل بازاریابی RACE

مدل بازاریابی RACE اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت Smart Insights ارائه شد. این مدل چرخه عمر و سفر مشتری را مطابق با قیف بازاریابی پوشش می دهد. این مدل شامل ۴ بخش Reach(رسیدن به مشتری هدف)، Act( تعامل با مشتری)، convert( تبدیل)  و  Engage( تعهد به مشتری) است.

مدل بازاریابی پورتر

مدل بازاریابی پورتر یک مدل بسیار مهم و تاثیر گذار برای شرکت ها و کسب و کار ها است. در واقع در این مدل کسب و کار ها موقعیت خودشان را نسبت به رقبایشان سنجیده و نقاط قوت و نقاط ضعف خود را می شناسند. این مدل بازاریابی شامل پنج نیروی رقابتی است که شامل: رقابت محصولات جایگزین، تهدید ورود تازه واردها، رقابت بین رقبای موجود، قدرت چانه زنی خریداران و قدرت چانه زنی تامین کنندگان.

چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول نشان می دهد که هر محصول پس از تولید و ورود به بازار ۴ مرحله را از ابتدای ورود تا خروج آن از بازار طی می کند. این مراحل شامل: معرفی، رشد، بلوغ و کاهش است. در مرحله‌ معرفی، بازاریاب‌ها فعالیت‌شان را بر هدایت مشتریان احتمالی جدید به‌ سوی محصول جدید و هیجان‌انگیز خود متمرکز می‌کنند. آن‌ها کم‌تر نگران رقابت و بیشتر به فکر تبدیل مشتریان بدگمان به طرفداران خود هستند. در مرحله رشد از چرخه‌ عمر، بازاریاب‌ها با کوشش برای به حداکثر رساندن سهم توزیع و مصرف خود برای کسب جایگاهی بهتر رقابت می‌کنند، با این امید که در مراحل بعدی چرخه‌ عمر محصول  یکی از جایگاه‌های نخست را در بازار به‌ دست آورند.

در مرحله ی بلوغ، روزهای رشد هیجان‌انگیز دیگر سپری شده است؛ زیرا بازار شما اشباع شده، بدین معنا که اکثر مشتریان احتمالی، از محصول اطلاع یافته و در حال استفاده از آن هستند. در این مرحله بهترین کار این است که در زمان رونق تا حد ممکن سرمایه جمع کنید و پس‌ از آن خط تولید خود را در جهت رشد سریع و جدید بازارها تغییر مسیر دهید.

مدل بازاریابی p7

مدل آمیخته P7 مدل تکمیل شده ی آمیخته بازاریابی ۴P است. ۷P یکی از محبوب ترین مدل هایی است که به صورت گسترده استفاده می شود و یکی از ساده ترین راه ها برای بازاریابان به شمار می رود. یک مدل خوب می تواند استراتژی بازاریابی را به افراد غیر بازاریاب، به خوبی معرفی کند.

انواع مدل بازاریابی | مدل بازاریابی 7p

مدل بازاریابی usp

مدل پیشنهادی ویژه فروش مفهومی است که برندها باید آن را برای مشتریان بالقوه خود استفاده کنند تا آنها بدانند تمایز آنها چیست و چرا آنها در بین رقبا بهترینند. زمانی که پیام اصلی برند غالبا شفاف نباشد، این یک مفهوم ساده و پیام مهم برای تعاملات آنلاین خواهد بود.  این ابزار در بازاریابی شخصی شما نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. اگر شما برای خود یک USP نداشته باشید، احتمالا محکوم به کار زیاد و جبران خدمت اندک هستید. کشف USP خود، به این معنی است که شما درک خوبی از بازار هدف، رقیبان و پیشه خود داشته اید.

ماتریس آنسوف

ماتریس آنسوف اولین بار توسط ایگور آنسوف در سال ۱۹۵۷ معرفی شد.  آنسوف می گوید، یک کسب و کار می تواند با استفاده از یکی از این ۴ استراتژی ها به صورت بالقوه رشد و پیشرفت کند. این ۴ استراتژی شامل: نفوذ در بازار، توسعه محصول، توسعه بازار و تنوع است. با استفاده از این ماتریس، کسب و کارها می توانند به بازارها و محصولاتی بپردازند که آن‌ها را می‌شناسند (نفوذ بازار) و یا درگیری‌شان را در بازار (توسعه بازار) یا در محصول (توسعه محصول) تغییر دهند و محصولات جدید به بازار عرضه کنند(تنوع).