طراحی سیستم فروش چیست + ۳ هدف سیستم فروش

طراحی سیستم فروش دقیقا همان برنامه ریزی برای کسب و کار است با تفاوت اینکه تنها هدف ما در این سیستم ، فروش بیشتر از محصول ، خدمات و یا هر محصول آموزشی که داشته باشید است.

فهرست مطالب

اگر محصول داشته باشید و روز به روز تنوع محصولات را بیشتر کنید و یا اگر خدمات داشته باشید و بخواهید خدمات خود را آپدیت یا همان بروزرسانی کنید ، حتی اگر شما دوره ی آموزشی داشته باشید و دانش شما هر رووز بیشتر شود قصد دارید به دوره ی خود آن دانش جدید خود را به دوره ی آموزشی تان اضافه کنید بادی باز بینی قوی نسبت به این سیستم و یا برنامه ریزی داشته باشید.

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید این سیستم را داشته باشم ، چرا باید بهش اهمیت بدم و اصن اهداف این سیستم و برنامه ریزی چیست ؟!

چرا باید این سیستم را داشته باشم؟! ( ۳ دلیل منطقی )

  1. باعث می شود پیش بینی قوی نسبت به کسب و کار و فروش محصول ، خدمات و یا محصول آموزشی خود داشته باشید.
  2. وقتی برنامه ریزی دارید و استراتژی فروش برای محصول ، خدمات و یا محصول آموزشی خود داشته باشید باعث می شود فروش کسب و کار شما بیشتر از آن که حتی فکر را می کنید شود.
  3. هیچ موقع سر در گم نیستید و می دانید دقیقا در چه روزی برای فروش محصول ، خدمات و یا محصول آموزشی خود چه کاری انجام دهید.

چرا باید به سیستم فروش اهمیت بدهید ؟!

بیایید از زمانی که سیستم فروش ندارید که ممکن است همین الان باشد شروع کنیم. وقتی سیستم فروش ندارید سر در گم هستید نمی دانید چه استراتژی فروش برای محصول ، خدمات یا محصول آموزشی خود داشته باشید. نمی دانید چقدر فروش می توانید داشته باشید و چه مقدار فروش را تجربه کنید.شاید این را بفهمید کمی برایتان ازار دهنده باشد اما شما نمی توانید بدون داشتن سیستم فروش ، بیشتر از الان فروش داشته باشید. پس اگر می خواهید یک برنامه ریزی برای فروش بیشتر در کسب و کار خود داشته باشید سیستم فروش بهترین راه برای شما است. اما ما در اول این پاراگراف ، زمانی را پیش بینی کردیم که سیستم فروش ندارید ، الان بعد از داشتن سیستم فروش را پیش بینی می کنیم. زمانی که سیستم فروش دارید دقیقا می دانید چه روزی ، چه هفته ای ، چه ماهی و یا حتی چه سالی برای فروش بیشتر چه کاری انجام داده اید. اما اگر این مزایای سیستم را بدانید حتما ، فورا و بدون تعلل می خواهید سیستم فروش برای کسب و کارتان آماده کنید ، و آن مزایا این است که کار شما بسیاار راحت تر می شود ، زیرا سیستم فروش برای کسب و کار شما برنامه ریزی را انجام می دهد ، برای کسب و کار شما هدف گذاری انجام می دهد و اگر این سیستم حرفه ای باشد کار تقویم محتوایی را هم انجام می دهد.

این دلیل می تواند مهم ترین دلیل باشد که شما را متفاعد کند به سیستم فروش اهمیت بدهید. اما ممکن اسن برایتان سوال پیش آید اهداف این سیستم چیست. در پاراگراف های بعدی کاملا بهش پی می بریم.

varicent درباره مدیریت معاملات سالم میگوید:

Healthy deal management is a full team effort, but it starts from the top down with the leadership team identifying key deal health indicators that signal if a deal is healthy or not, designing a sales system with healthy deal management in mind, and making it a priority to the business.

مدیریت معامله سالم یک تلاش تیمی کامل است، اما از بالا به پایین با تیم رهبری شروع می‌شود که شاخص‌های کلیدی سلامت معامله را شناسایی می‌کند که نشان می‌دهد آیا یک معامله سالم است یا نه، یک سیستم فروش با در نظر گرفتن مدیریت معامله سالم طراحی می‌کند و آن را تبدیل به یک معامله می‌کند.

اهداف سیستم فروش چیست ؟! ( ۳ هدف )

  1. فروش بیشتر را در کسب و کارتان تجربه کنید.
  2. برنامه ریزی داشته باشید و پیش بینیتان قوی شود.
  3. هدف گذاری کنید و برای کسب و کارتان تارگت فروش بگذارید.

اما خیلی عالی می شود اگر در مورد هر کدام توضیح بدهیم و جایگاهشان را در سیستم فروش برایتان مشخص کنیم.

  1. فروش بیشتر را در کسب و کارتان تجربه کنید : سیستم فروش از اسمش معلوم است که به فروش محصول ، خدمات یا محصول آموزشیمان کمک می کند اما اگر بلد نباشیم چگونه این سیستم را بسازیم نه تنها باعث نمی شود فروش بیشتری داشته باشید بلکه فروشتان کم می شود. پس یاد بگیرید چگونه یک سیستم حرفه ای آماده کنید و به آن به خوبی عمل کنید.
  2. برنامه ریزی داشته باشید و پیش بینیتان قوی شود : زمانی که شما سیستم فروش دارید می دانید دقیقا چه روزی چه کاری انجام می دهید برای فروش بیشترتان و اگر سیستم شما دقیق باشد حتی حدس می زنید چقدردر چه روزی می توانید فروش داشته باشید که لازم به ذکر است اگر سیستمتان حرفه ای باشد فروشتان بیش از چیزی که فکرش را می کنید می شود.
  3. هدف گذاری کنید و برای کسب و کارتان تارگت فروش بگذارید : اگر پاراگراف های قبلی رو با دقت خوانده باشید ، می دانید که در سیستم فروش باید تارگت بزاریم و فروشی را در نظر داشته باشیم و مدتی را هم مشخص کنیم برای رسیدن به آن مبلغ فروشی که مشخص کرده اید.اما این نکته را راموش نکنید که می توانید .

و اما اگر شما این مقاله را با دقت خوانده باشید به اینکه اسم تقویم محتوایی را هم استفاده کردیم  پی برده اید ، اینکه تقویم محتوایی چیست را در پاراگراف های بعدی بهش پی می برید.

 

تقویم محتوایی چیست ؟!

تقویم محتوایی یعنی شما یک برنامه یک هفته ای یا برنامه ای یکماهه یا حتی یکساله برای تولید محتوای رسانه های مجازی کسب و کار آنلاین خود آماده می کنید. اما شاید برایتان جالب باشد که بگوییم اگر سیستم فروش تان دقیق و حرفه ای باشد کار تقویم محتوایی را هم انجام میدهد یعنی شما زمانی که سیستم فروش دارید برنامه ریزی ، هدف گذاری و یا حتی تقویم محتوایی را یک جا در یک سیستم دارید . پس فکر می کنم تا الان کاملا قانع شده باشید که این سیستم را برای خودتان طراحی کنید ، اما اینکه چجوری طراحی کنید را در ادامه یاد می گیرید.

 

چگونه سیستم فروش داشته باشم و طراحی کنم ؟!

قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه سیستم فروش طراحی کنید لازم به ذکر است که سیستم فروش دو نوع داریم ، سیستم فروشی که مختص پشت کسب و کار ما است و یکی دیگه دیتا یا همان اطلاعات خرید مشتری است ، ما به به الان در این مقاله در مورد سیستم اول صحبت می کردم که برای پشت کسب و کارمان است ، یعنی چی ؟! یعنی برنامه ریزی ، هدف گذاری و تقویم محتوایی کسب و کار شما که مربوط به صاحب کسب و کار و تیم کسب و کار می شود اما دومین سیستم باید وقتی خرید مشتری کامل می شود سیستم را کامل کنید. این سیستم چگونه کار می کند ؟! وقتی خرید مشتری کامل شد شما یسری اطلاعات از مشتری دریافت می کنید که این اطلاعات باعث می شود شما روند پیشرفت فروش در کسب و کار خود را تحلیل و آنالیز کنید که این دیتا ها باعث می شود راه ارتباطی با مشتری خود داشته باشید و با راه ارتباطی که دارید مشتریان قدیمی یا حتی الانتان را از تخفیفات یا خبر های مهم با خبر کنید. به پیشنهاد ما هر دو سیستم را داشته باشید چون … :

مزایای سیستم ۱ و شخصی مربوط به پشت پرده کسب و کار :

قبل تر مربوط به این سیستم که چرا باید بهش اهمیت بدهید و این سیستم را داشته باشید پی بردیم اما اینجا دقیق و تک به تک بررسی می کنیم.

  1. پیش بینی قوی نسبت به کسب و کار خود دارید.
  2. برنامه ریزی دقیق برای کسب و کار خود.
  3. هدف گذاری یا تارگت داشتن درامدی از فروش.
  4. داشتن تقویم محتوایی و آماده بودن برای محتوای رسانه ها.
  5. پیشرفت سریع کسب و کار.
  6. کسب تجربه ی فروش بالا.

اگر مقاله را با دقت بخوانید خودتان هم متوجه یسری مزایای فرا تر از اینها می شوید ، اما سیستم دوم

طراحی سیستم فروش چیست و چگونه سیستم فروش بسازم؟!

مزایای سیستم ۲ و ظاهر برند برای مشتریان :

در این سیستم یسری اطلاعات که مربوط به خرید و مشتری و کسب و کار خودتان می شود ثبت می کنید که در این پاراگراف فقط می خواهیم مزایای سیستم را برایتان به اشتراک بگذاریم در پاراگراف های بعدی ساخت سیستم را هم یاد می گیریم.

  1. داشتن اطلاعات از مشتری و ایجاد صمیمت بیشتر.
  2. اطلاع رسانی به مشتریان از طریق راه های ارتباطی که از مشتریان داریم.
  3. در فرایند خرید مشتریان مشکلی پیش نمی آید.
  4. کسب و کار شما حرفه ای تر و قوی تر می شود.

 


چگونه سیستم فروش را طراحی کنیم و داشته باشیم ؟!

قبل از ساخت سیستم حتما به یک سایت یا اپلیکین متعبر تقویم بروید و مناسبت ها را به یاد داشته باشید ، اگر هم برنامه ی خاصی برای یک مناسبتی دارید حتما در سیستم فروش تان از چند روز قبلش را برنامه ریزی کنید. البته بعد از مناسب هم می شود گفت مهم است و بعد از مناسبت هم حداقل به مدت ۱ روز هم که شده برنامه ای داشته باشید.

ساخت سیستم اول کمی پیچیده است ، در ابتدا باید بستری که در آن می خواهید سیستم را ثبت کنید انتخاب کنید. این بستر می توانه اکسل باشه اما در گوشی موبایل هم می توانید اپلیکیشن هایی دانلود کنید که بسترشان شبیه یازی شده با اکسل است. داخل هر بستری که انتخاب کردید جدول بندی یا طبقه بندی می کنید و مدت زمانی که می خواهید آن را داشته باشید مثلا یک ماه یا یک سال ، به همان اندازه تاریخ می زنید و روز ها را دقیق ثبت می کنید. بعد از نوشتن تاریخ و روزها دقیق می نویسید در چه روزی چه برنامه ای دارید و می خواهید چه کاری برای فروش بیشتر انجام دهید. بعد از نوشتن برنامه های تان مشخص کنید بعد ار انجام دادن آن کار در آن روز به چه هدفی و چه چیزی می خواهید برسید و آن را تجربه کنید. پس تا الان یک ستون برنامه داریم یک ستون اهداف و ستون بعدی اسمش محتوا است ، مشخص کنید در آن روز می خواهید در فضای مجازی و رسانه های تان چه چیزی منتشر کنید.

طراحی سیستم فروش چیست و چگونه سیستم فروش بسازم؟!

ساخت سیستم فروش دوم آسان تر از سیستم اول است ، در این سیستم همانطور که می دانید و قبل تر بهش اشاره کردیم یسری اطلاعات از مشتری و کالای خریداری شده و فرایند خرید را ثبت می کنید. در این سیستم نیاز به ۵ جدول نیاز دارید.

  • موضوع جدول اول ( کد مشتری ) است. در این جدول نام ، نام خانوادگی ، تلفن ، آدرس و کد اقتصادی را می نویسید.
  • موضوع جدول دوم ( اقلام فاکتور ) است. در این جدول کد فاکتور ، کد کالا ، تعداد ، قیمت و تخفیف را می نویسید.
  • موضوع جدول سودم ( فاکتور ) است. در این جدول تاریخ فاکتور ، نوع فاکتور ، کد مشتری و کد فروشنده را می نویسید.
  • موضوع جدول چهارم ( کالا ) است. در این جدول نام کالا ، نوع کالا و واحد اندازه گیری را می نویسید.
  • موضوع جدول پنجم ( فروشنده ) است. دراین جدول نام ، نام خانوادگی ، شماره ملی و تلفن را می نویسید.

با این جدول ها کار شما راحت تر می شود و احتمال اشتباه و مشکل در فاکتور ها و خرید های مشتریان ۹۰ درصد کاهش می یابد. حتما این را برای کسب و کار خودتان اگر بزرگ یا حتی کوچک است تهیه کنید.

 

سخن پایانی

سیستم فروش به فروش بیشتردر کسب و کار تان به شدت کمک می کند ، حتما اگر این مقاله را خوانده اید ، می خواهید فروش بیشتر را تجربه کنید. پس حتما این دو سیستم فروش خصوصا سیستم اول را داشته باشید برای کسب و کار تان که به شدت سیستم فروش مهم است اما متاسفانه خیلی از کسب و کار ها با سیستم فروش آشنا نیستند و این را ندارند. حتی شما اگر سرچ هم کنید می فهمید که کسب و کار های موفق برای کسب و کار شان سستم فروش طراحی می کردند.

منبع